PvdA voert campagne met wc-eend

Over 29 dagen zijn de Kamerverkiezingen. Voor aandacht doen partijen alles.

Zelfpromotie drieklapper

Elke partij probeert positief in het nieuws te komen, maar de zelfpromotie lag er bij de PvdA wel erg dik op afgelopen week. Asscher won de poll van RTV Noord als beste deelnemer aan het gasdebat. Dat zou gelukt zijn nadat PvdA-leden waren opgeroepen Asscher in de internetpeiling te helpen. Vervolgens won PvdA de Fairkiezingswijzer als partij die het meest begaan zou zijn met ontwikkelingssamenwerking. Uitgereikt door PvdA-stichting Max van der Stoel. En dan was er de paginagrote ‘Wij zijn Nederland’-advertentie in de Volkskrant vrijdag van „een groep maatschappelijk betrokken Nederlanders”, die ‘stiekem’ door allemaal sociaal-democraten was ondertekend.

Ter verdediging

Het manipuleren van internetpeilingen is zo oud als internetpeilingen. Dat de advertentie uit de PvdA-campagnekas was betaald, was meteen bekend. En de Max van der Stoel Foundation (MSF) benoemt sinds 2007 elk jaar een ‘faire’ politicus die zich heeft ingezet voor ontwikkelingssamenwerking. Dat was tot nu toe maar één keer een PvdA’er.

Maar eerlijk?

De PvdA werd deze week echter wel op dubieuze gronden beloond door de eigen MSF. De prijs voor het verkiezingsprogramma werd gewonnen op basis van een „zo objectief mogelijke” – maar volstrekt vage – analyse, zegt een medewerker van de stichting.

De PvdA won ook nog de prijs voor ‘de meest eerlijke fractie’ in de afgelopen periode. Die was wel gestoeld op een puntensysteem: elk Kamerlid kon scoren met Kamervragen, moties en initiatieven. „En die zijn bij elkaar opgeteld.” De PvdA (eerst 38, nu 35 Kamerleden) scoorde in vier jaar 206 punten. GroenLinks (vier Kamerleden) scoorde er 179. Dus de PvdA won ‘eerlijk’.

De Haagse Stemming heeft ook een nieuwsbrief.