Column

Een boost voor het seksleven

‘Wat leuk!”, riep mijn vrouw onlangs, „de Etos stuurt me een persoonlijke aanbieding voor Valentijnsdag.” Niet zonder wantrouwen keek ik van mijn krant op. De Etos is geen drogist waar ik warmere gevoelens bij krijg dan bij andere drogisten.

Het hele concept van Valentijnsdag associeer ik meer met poen dan met zoen. Het beste wat Valentijnsdag mij heeft opgeleverd, is dat mooie lied ‘Blue Valentines’ van Tom Waits, waarin hij met wroeging bezingt hoe een gewezen geliefde hem nog elk jaar op Valentijnsdag bloemen stuurt: And I cut my bleedin’ heart out every night/ And I’m going to die just a little more on each St. Valentines day.

„En wat heeft de Etos te bieden?”, vroeg ik.

„Kom gezellig even naast me zitten”, zei ze, „dan lees ik het voor en kom je meteen een beetje in de stemming.”

Inwendig zuchtend – wat alleen geoefende echtgenoten lukt – voldeed ik aan haar verzoek.

„Boost jezelf!”, las ze van haar iPad voor, „Margriet, tijd om je gezondheid een extra Boost te geven. Etos heeft veel producten die je huid, mond, haar en ook je seksleven een Boost kunnen geven. Geef jouw Valentijn alvast een stralende knipoog met de mascara’s bij Etos, nu 1+1 gratis. Daarnaast hebben we ook een mooie actie op alle intimiteit producten. Kijk snel verder!”

„Weet je zeker dat ik hiernaar moet luisteren?”, vroeg ik nog, maar ze was al niet meer te stuiten.

Bijna triomfantelijk liet ze me die intieme producten zien. Er was onder het motto ‘Dangerous lips’ een lipstick van €3,99, een verstuiver (€5,99) die ‘Evening Kiss’ heette „to kiss my body” en een pakje Durex (€ 10,99) dat ‘Orgasm’ Intense’ genoemd was en waarop in kleine letters (waarom zo klein?) stond: „Versterkt het orgasme bij de vrouw”.

Kennelijk vertoonde ik nog weinig uiterlijke tekenen van opwinding, want ze voelde zich ook geroepen de hele slotalinea voor te lezen. „Het is bijna zover… 14 februari. Of jullie nu pas verliefd, drie maanden verloofd of al jaren getrouwd zijn: deze Valentijnsdag- én nacht beleef je met hartstocht. Verzorgd tot in de puntjes, passioneel gewapend met onze valentijnverleiders + liefde voor jou.”

„Ik ben onder de indruk”, zei ik, „maar mag ik nu weer verder in mijn krant?”

„Nee”, zei ze, „want in feite is deze advertentie ook aan jou gericht.”

„Welnee, ze sturen hem aan jou, ze willen dat jóúw gezondheid een boost krijgt.” Ik sprak ‘boost’ op z’n Nederlands uit om mijn ergernis over zulk modieus Engels te laten blijken.

„Ze gaan ervan uit dat jij degene bent die deze gezondheid kan bevorderen”, vermaande ze. „Valentijnsdag is voor beide partijen bedoeld.”

Ik dacht weer aan Tom Waits en de liefde die hij verzaakt had. Hij had er in ieder geval nog een goeie song aan overgehouden – maar ik? Ik kreeg eerder het gevoel dat de Etos zich met iets bemoeide waar ze geen donder mee te maken hadden. Mocht ik nog zelf uitmaken welke valentijnverleiders ik koos als ik me passioneel wilde wapenen? Het leek alsof de Etos mij een schuldgevoel wilde aanpraten, een soort brevet van impotentie.

Wacht even, voelde ik nu toch enige opwinding? „Schat”, zei ik hees, „leg die iPad even weg.”