Recensie

Biseksueel in drag? Ook gayscene denkt in hokjes

De 21-jarige Sam is verliefd op Mira, en andersom. Maar wat Mira niet weet, is dat Sam eigenlijk een jongen is. Als Sam ‘uit de kast’ komt, klapt Mira dicht: „Sam. Ik ben lesbisch. Ik val op vrouwen! Ik wil geen man. Dat kan ik niet.”

Nee? Kan dat niet? De makers van de nieuwe webserie Queer Amsterdam (BNN) laten je op zoveel mogelijk manieren nadenken over wat wel en niet normaal is. In negen korte afleveringen van zes/zeven minuten, alleen te zien op YouTube, stappen ze in een lekker tempo over de grenzen van hokjes.

Dat gaat vaak nogal nadrukkelijk. Als Mira even later bij een vriendin ligt te piekeren, wordt haar gevraagd: „Dus het geslacht is belangrijker dan hoe je je bij iemand voelt?” Nee, dus. Jesse, broer en huisgenoot van Sam, draagt één oorbel, werkt in een gayclub (de filmlocatie is Club Church), treedt op als dragqueen en houdt van voetbal om de mannenkuiten.

Maar al snel wordt ook dit stereotype verbroken: Jesse valt óók op vrouwen. De jongen die hem leuk vindt, vindt biseksualiteit maar ‘bullshit’: „Die mensen liegen constant. Kom er gewoon voor uit dat je gay bent!” Hokjesdenken beperkt zich niet tot de wereld van de heteroseksuelen, wil de serie maar zeggen.

En zo tackelt Queer Amsterdam het ene na het andere vooroordeel. Het zet voortdurend op het verkeerde been, al gaat dat wel lichtelijk geforceerd. Zeker in de eerste paar afleveringen moet het verhaal flink op gang komen. Dat ligt niet aan de hoofdpersonen. Stefanie van Leersum zet Sam geloofwaardig en naturel neer als een met gevoelens worstelende brok ongemakkelijkheid. Milan Sekeris (Jesse) speelt juist heerlijk ontwapenend.

Queer Amsterdam spreekt tot een jonge doelgroep die herkenning zoekt, maar ook tot diegenen die zich juist niet gauw bezighouden met lastige vragen over gender en seksualiteit. Voor hen is het een welkome toevoeging aan het Nederlandse tv-landschap, dat ondanks recente realityseries als Love Me Gender, Hij is een Zij en Geslacht, nog geen luchtige genderfictie kende.