Column

Beste lezer van nrc.next,

Vanaf vandaag ziet nrc.next er iets anders uit. Echt grote veranderingen zijn het niet. Want we weten maar al te goed dat u onze journalistieke aanpak erg waardeert. De inhoud van de krant, de dikte ervan, de journalistieke ambitie, de columnisten en de vormgeving hebben we dus niet of nauwelijks geraakt. Maar hier en daar hebben we de structuur wat aangepast. nrc.next is dan ook vanaf vandaag een krant in drie katernen: een eerste katern met nieuws en opinie; een tweede met cultuur en leven; en een derde met economie en sport. We doen dit om u meer en beter te laten genieten van onze journalistiek. Van onze dagelijkse bijlage economie bijvoorbeeld en vooral onze culturele bijlages: film op woensdag, het cultureel supplement op donderdag en de boekenbijlage op vrijdag. De carrièrebijlage van woensdag vervalt, maar economie brengt voortaan dagelijks twee carrièrepagina’s.

Het afgelopen jaar zijn we overigens vooral geëvolueerd van een krantenredactie naar een organisatie die veel meer dan enkele jaren geleden digitaal werkt. De meeste journalistieke producties worden niet meer gemaakt met het oog op de krantendeadline maar voor nrc.nl. Dat digitale platform geeft ons de mogelijkheid om bij u sneller onze beste stukken onder de aandacht te brengen. En om onze stukken te verrijken met video of links naar originele teksten. Vergeet daarom vooral niet dat u met uw abonnement niet alleen de krant krijgt, maar ook onbeperkt toegang hebt tot nrc.nl.

Dat alles past in de verdere ontwikkeling van de strategie van NRC-journalistiek: zo veel mogelijk unieke uitzoek- en onderzoeksjournalistiek, heel veel achtergrond en analyse, unieke pennen, brede aandacht voor wat er buiten Nederland gebeurt, grote belangstelling voor cultuur en wetenschap, een plek waar meningen kunnen botsen. Deze journalistiek willen we op onze drie podia brengen: in deze ochtendkrant, in de middagkrant NRC Handelsblad en op onze site. Daarbij stellen we meer en meer vast dat de papieren en digitale lezers dezelfde hoge eisen aan NRC stellen. Waarbij de next-lezer op één essentieel punt blijft afwijken van de Handelsblad-lezer: hij of zij wil de krant in de ochtend.

Toen nrc.next ontstond in 2006 als een ‘jonger’ zusje van het Handelsblad was de krant veel dunner dan de middagkrant, werd die gedrukt op tabloid-formaat, probeerde de redactie het nieuws toegankelijker te presenteren, werden nieuwe pennen aangetrokken en was er veel oog voor vormgeving. De voorbije jaren groeiden de ochtend- en middageditie van NRC dichter naar elkaar toe. NRC Handelsblad nam in 2011 zelf afscheid van het wat statiger broadsheet en koos voor de tabloid en nam tot tevredenheid van de middaglezer heel wat innovaties van next op. In oktober 2015 besloten we dan weer, op vraag van de next-lezer, de ochtendkrant dikker en dwingender te maken. Sindsdien staan, op enkele uitzonderingen na, alle stukken van next in de middagkrant en alle stukken van NRC Handelsblad in de ochtendkrant.

Die strategie werpt haar vruchten af. Ik ben blij en trots dat ik u kan vertellen dat het goed gaat met onze kranten en onze site. U bent met steeds meer lezers en daar doen we het voor.