Herman Koch vertrekt boos uit Berlijn om ‘belerende’ verfilming van Het Diner

Herman Koch vond de première van zijn film zo slecht dat hij na afloop van de wereldpremière in Berlijn direct op de trein naar Nederland stapte.

Herman Koch toont het Platina Boek voor de verkopen van meer dan 500.000 exemplaren van Het diner tijdens Manuscripta, de opening van het boekenseizoen. Foto Erna Faust / ANP

Herman Koch vond er he-le-maal niks aan, de derde, Amerikaanse verfilming van zijn roman Het Diner met Richard Gere en Steve Coogan. Zo vervelend was The Dinner dat de schrijver vrijdag na afloop van de wereldpremière in het Berlinaler Palast direct naar zijn hotel vertrok en deze zaterdag op de trein naar Nederland stapte. Hij had tot dinsdag in Berlijn willen blijven.

Van het trio films naar zijn internationale bestseller staat deze bij Koch „met kop en schouders onderaan”, zegt hij desgevraagd. Hij ervoer de Berlijnse rode loper als „een enorme chaos” en zag in de zaal het publiek stil vallen, na aanvankelijk gelach om de tirades van Paul Lohman en de culinaire satire. Het applaus kwam na afloop moeizaam op gang.

Ongemakkelijke afterparty

Herman Koch belt NRC zaterdagmiddag terug, juist op het moment dat de telefoon van de redacteur als opname-apparaat voor de neus van regisseur Oren Moverman ligt, in het Regent Hotel. De regisseur heeft dan net verteld hoe voortreffelijk hij Kochs roman vond, en dat hij graag kennis had gemaakt met de schrijver. „Where was that guy?”

Koch: „Zo’n afterparty was heel ongemakkelijk geworden. Wat had ik moeten doen, iedereen de hand schudden en zeggen dat ik de film waardeloos vond?”

De acteurs vond de schrijver best goed, wat hem tegenstond was het script. Dat brengt de familie Lohman, die tijdens een diner bedenkt wat te doen met een gruweldaad van de zonen - ze hebben een dakloze levend verbrand - in verband met Amerikaans geweld en het stigma verbonden aan mentale stoornissen. Koch: „Dat belerende , dat is toch killing?”

De filmkritiek is het overwegend met Koch eens: in het invloedrijke journalistenpanel van Screen International krijgt The Dinner slechts 1,3 op 4 sterren. The Guardian breekt de film totaal af onder de kop „Slepend melodrama en oneetbare ham”, andere recensenten - onder wie die van NRC - oordeelden milder. Vakblad Variety stelt dat Moverman het „potentieel voor toneelachtigheid in balans brengt met vloeiende cinematografische bravoure; hij blijft je verrassen en geeft het drama een giftig scheutje elegantie”.