Mediahuis boekt meer winst

De omzet bleef nagenoeg gelijk. De winst is vooral gestegen door kostenbesparing van de uitgeverij van onder andere NRC Handelsblad.

Het hoofdkantoor van Mediahuis in Antwerpen Foto Jonas Roosens/ANP

Mediahuis, eigenaar van NRC Media, heeft het afgelopen jaar haar winst vooral vanwege kostenbesparingen zien stijgen met 11 procent, van 19,6 miljoen euro in 2015 naar 21,6 miljoen euro in 2016. De omzet bleef nagenoeg gelijk met 398,5 miljoen euro. Dat is iets meer dan de 398,3 miljoen euro in 2015. Dat blijkt uit gepubliceerde jaarcijfers van de uitgeverij.

Ook steeg de totale digitale verkoop van alle Belgische Mediahuistitels en NRC Handelsblad in 2016 met 10 procent. De verkoop van papieren bladen daalde tot 754.652 exemplaren. In 2015 waren dat er 760.185. Vooral NRC Handelsblad en nrc.next groeide het afgelopen jaar, met respectievelijk 6,1 procent en 6 procent.

Overname

In december 2016 werd bekend dat Mediahuis een overnamebod heeft gedaan op mediabedrijf TMG, onder andere uitgever van De Telegraaf en regionale bladen zoals Gooi- en Eemlander. Ook televisiebedrijf Talpa heeft interesse in de overname van TMG. Mediahuis heeft deze week een akkoord bereikt met Delta Lloyd over de overname van de aandelen van het bedrijf in TMG, wanneer de overname rond is.

Sinds januari 2017 is Mediahuis eigenaar van Media Groep Limburg, uitgever van De Limburger. Van deze uitgever zijn nog geen jaarcijfers over 2016 bekend.

Mediahuis geeft in Nederland NRC Handelsblad en nrc.next uit en in België De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg. Ook bezit Mediahuis in België veel rubrieksadvertenties.