ConsumentenClaim stapt naar de rechter om Fortis-schikking

De organisatie, die ruim duizend beleggers vertegenwoordigt, wil een hogere schadevergoeding dan de 1,2 miljard euro die vorig jaar werd afgesproken.

Foto Koen Suyk/ ANP

Namens ruim duizend beleggers stapt ConsumentenClaim naar de rechter om een hogere schadevergoeding te krijgen vanwege de ondergang van Fortis. De organisatie meldt op haar website dat ze niet genoegen nemen met de compensatieschikking die in maart vorig jaar werd afgesproken.

De Belgische verzekeraar Ageas, rechtsopvolger van Fortis die in 2008 ten onder ging nadat het zich vertilde aan de overname van ABN Amro, kwam een schikking overeen van 1,2 miljard euro.

De schikking, getroffen met onder meer de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), was een gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad dat dat de bank en verzekeraar zich schuldig had gemaakt aan wanbeleid rondom de overname van het Nederlandse gedeelte van ABN Amro in 2007. Fortis legde destijds 24 miljard euro neer voor het Nederlandse deel van ABN Amro, maar slaagde er niet in om de overname volledig te financieren.

‘Werkelijke schade vijf tot zes keer zo hoog’

Ageas heeft bij het gerechtshof Amsterdam een verzoek ingediend om deze regeling algemeen verbindend te verklaren. ConsumentenClaim verzet zich daartegen en procedeert door voor een hogere schadevergoeding. Per aandeel krijgen beleggers minder dan een euro vergoed en daarnaast krijgt een deel van de Fortis-beleggers een hoger bedrag dan anderen.

ConsumentenClaim heeft de compensatieregeling door externe deskundigen, onder wie specialisten van de Rijksuniversiteit Groningen, laten doorrekenen en stelt dat de werkelijke schade vijf tot zes keer zo hoog is. Bij het gerechtshof in Amsterdam vindt op 24 maart een hoorzitting plaats over de compensatieregeling.