Cultuur

Interview

Interview

Een kwetsbaar onderwerp waardig vastgelegd

Zilveren Camera

De Zilveren Camera ging dit weekend naar een fotoserie over Syrische kinderarbeid in Turkije, van Cigdem Yuksel. Pijnlijk mooi en triest tegelijkertijd, vond de jury.

Met een fotoserie over Syrische kinderarbeid in Turkije, afgelopen mei gepubliceerd in de Volkskrant, won fotograaf Cigdem Yuksel zaterdagavond de Canon Zilveren Camera 2016. Daarmee is Yuksel, na fotograaf Ilvy Njiokiktjien, de tweede vrouw die de Zilveren Camera krijgt.

Juryvoorzitter Marc Prüst noemde de serie „pijnlijk mooi en triest tegelijkertijd”. Er is duidelijk goed over nagedacht, zei hij: „Cigdem heeft haar onderwerp consistent gefotografeerd, dat maakt het visueel sterk. Het zijn elf beelden die elf keer raken.” Daarmee valt de keuze dit jaar opnieuw op een internationaal onderwerp (vorig jaar won Eddy van Wessel met een fotoserie over de strijd tegen terreurgroep Islamitische Staat in Irak en Syrië), maar gaat het dit keer niet om hard nieuwsbeeld. Toch raakt de serie aan actuele nieuwskwesties, meent Prüst: „Het gaat over de vluchtelingencrisis, de gevolgen daarvan in de regio en het raakt aan de kledingindustrie waar nog steeds misbruik wordt gemaakt van jonge arbeidskrachten.”

De serie doet ons nadenken over onze verantwoordelijkheden in een geglobaliseerde wereld, meent Evelien Kunst, dit jaar voorzitter van de categorie Nieuws Internationaal. „Het is een kwetsbaar onderwerp, dat Cigdem met waardigheid heeft gefotografeerd. Aan de belichting en de houding van de kinderen valt af te lezen dat ze ruim de tijd heeft genomen. Deze kinderen maken een emotie los waardoor je je ogen niet kunt sluiten voor het vluchtelingenprobleem.”

Was de vluchteling vorig jaar al een belangrijk onderwerp, dit jaar was het aanbod gevarieerder: de slag om Mosul, de aanslag in Berlijn. Maar ook, bij binnenlands nieuws, de aardbevingen in Groningen en de Pokémon Go-hype. Toch viel het Kunst op dat vooral een aantal belangrijke buitenlandse onderwerpen nauwelijks was ingezonden, zoals de verkiezingen in de VS en de aanslagen in Nice en Orlando. Ook waren niet alle fotoseries even sterk. „Fotografen hebben de neiging voor een serie zoveel mogelijk beeld in te sturen. Ze zijn niet streng genoeg met hun selectie. Zo’n serie wordt dan afgewezen. Een gemiste kans, want vaak zitten er wel sterke, enkele beelden tussen die kans kunnen maken op een prijs.”

Zelfs de series die dit jaar wel werden genomineerd, waren niet allemaal even krachtig. Toch zat er een aantal opvallende winnaars tussen, zoals de serie over gewonde Nederlandse veteranen van Dennis van Lingen (Documentair Nationaal), de serie die Angeliek de Jonge maakte van de tunnelbewoners van Nieuw Hoog Catharijne (Nieuws Regio), de humoristische serie van NRC-fotograaf David van Dam die op pad ging met een per smartphone fotograferende staatssecretaris Martijn van Dam (Politiek Series), en de serie ‘Crossing Europe’ van Poike Stomps (Documentair Internationaal).

NRC-fotograaf Olivier Middendorp ontving een eerste prijs voor zijn enkele foto over de hertenplaag in Zandvoort (Nieuws Regio) en ANP-fotograaf Lex van Lieshout voor een foto van koning Willem-Alexander en burgemeester Eberhard van der Laan in de Amsterdamse metro (Nieuws Nationaal). Opvallend was dat het ingezonden werk van Jeroen Oerlemans, die vorig jaar werd doodgeschoten in Libië, niet was genomineerd. De prijs voor de vernieuwende fotojournalistiek ging naar Ruben Terlou voor zijn project ‘Langs de oevers van de Yangtze’.

Winnende foto’s zijn te zien op nrc.nl/inbeeld. De expositie is tot 12 maart in Museum Hilversum.