Terugvragen saldo op ov-chipkaart makkelijker en gratis

Nu is het zo dat als reizigers geld op een nog actieve kaart terug willen, ze daarvoor 1 euro moeten betalen.

Foto Jerry Lampen/ ANP

Het moet voor reizigers makkelijker én gratis worden om het bedrag terug te krijgen dat nog op hun ov-chipkaart staat. Het geld wat momenteel nog op verlopen kaarten staat - zo’n 5 miljoen euro - wordt geïnvesteerd in het versimpelen van het proces om geld terug te krijgen, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA).

Het is nu nog zo dat als reizigers geld op een nog actieve kaart terug willen krijgen, ze daarvoor 1 euro moeten betalen. Dijksma zei daarover donderdag tijdens een bijeenkomst van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV):

“Het geld op de ov-chipkaarten is van de reiziger. Ik vind het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn om vergeten geld terug te krijgen. Mensen moeten bij wijze van spreken met 1 druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn.”

Makkelijker

Daarom is met Translink Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart, afgesproken dat het restsaldo op de kaart gratis teruggevraagd kan worden. Ook worden automaten en websites aangepast, om het de reizigers gemakkelijker te maken om het geld terug te krijgen.

Lees ook een ikje over het terugvorderen van restsaldo: Ov-service

Vervoerders hebben volgens Dijksma onderzocht dat veel reizigers niet weten dat ze hun restsaldo kunnen terugvragen. Daarnaast zouden reizigers het bedrag te laag vinden om terug te vragen, of zouden ze denken dat het automatisch teruggestort wordt.

In de algemene voorwaarden van de ov-chipkaart staat dat het terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart tot een jaar na de vervaldatum kan. Het bedrijf geeft zelf aan dit bedrag niet automatisch terug te kunnen storten naar de reizigers, omdat het vaak om anonieme chipkaarten gaat.