Economie

Meer nieuwkomers dan ooit tevoren: A’dam is magneet voor buitenlandse bedrijven

„Een magneet voor buitenlandse bedrijven.” Zo noemt Kajsa Ollongren (D66), wethouder Economie, de stad Amsterdam. En met recht: in 2016 vestigden zich 157 nieuwe buitenlandse bedrijven in de stad. Daarmee heeft Amsterdam voor het derde jaar op rij een record te pakken: in zowel 2014 als 2015 kwamen er ook al meer internationale concerns naar Amsterdam dan ooit eerder gemeten.

Dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers van Amsterdam Inbusiness – de tak van Amsterdam Marketing die de stad als bedrijfslocatie promoot – die deze week werden gepresenteerd. Met name bij EMEA-bedrijven, afkomstig uit Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten, is Amsterdam populair: 41 procent van de bedrijven die in 2016 naar Amsterdam kwamen, komt uit die regio.

Zaten er de afgelopen jaren nog een hoop ‘grote vissen’ bij de groep buitenlandse bedrijven die naar Nederland kwamen, zoals Uber en Netflix, dit jaar zijn de nieuwkomers vooral relatief onbekende bedrijven uit de ICT- en Tech-sector. Voorbeelden zijn medisch technologiebedrijf Stryker, dat zich in Zuidoost heeft gevestigd, en Decoded, een bedrijf dat workshops geeft over coderen – sinds kort te vinden aan de De Ruyterkade. Maar, zo verzekert de woordvoerder van Ollongren, „dat zijn juist de bedrijven die over een tijdje sky high kunnen gaan”.

Volgens Ollongren levert de komst van nieuwe buitenlandse bedrijven naast aanzien ook een hoop werkgelegenheid op: de bedrijven die zich in 2016 in Amsterdam vestigden, zouden de komende drie jaar zo’n 3.000 extra arbeidsplaatsen in de stad met zich mee moeten brengen. Maar is het niet zo dat internationale bedrijven hun Nederlandse collega’s eruit concurreren, en er straks geen plaats meer is voor bedrijven van ‘eigen bodem’? Nee, zegt de woordvoerder van de wethouder. „Zeker die kleine bedrijfjes die nu naar onze stad komen, zijn qua kapitaal niet veel sterker dan Amsterdamse start-ups.”