EU onderzoekt Philips voor opleggen prijsrestricties

De Europese Commissie gaat ook kritisch kijken naar bedrijven in de gamingindustrie en de reis- en hotelbranche.

Philips-CEO Frans van Houten bij de presentatie van de jaarcijfers, vorige week. Foto Koen van Weel / ANP

De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar Philips, omdat het bedrijf mogelijk de EU-prijsregels heeft overtreden. Dat maakte de Commissie donderdag bekend. Philips zou onlinewinkeliers restricties hebben opgelegd bij het bepalen van de prijs van huishoudelijke apparaten en hifiproducten.

Dergelijk gedrag zou volgens de Commissie in strijd zijn met Europese antitrustwetgeving. Het zorgt ervoor dat prijzen kunstmatig hoog blijven. Het onderzoek naar de prijsrestricties richt zich ook op elektronicafabrikanten Asus, Denon & Marantz en Pioneer.

Aan persbureau ANP liet Philips weten dat het bedrijf meewerkt aan het onderzoek. Een woordvoerder zei dat de kwestie al in het jaarverslag van Philips voorkomt sinds de Europese Commissie in 2013 een vooronderzoek begon.

Brussel vermoedt dat het effect van de mogelijke prijsrestricties nog eens wordt vergroot doordat veel onlinewinkeliers speciale software gebruiken voor het vaststellen van hun prijzen. De software kijkt hoe duur producten zijn bij de belangrijkste concurrenten, en past de prijzen in de eigen webshop daarop aan.

Gamingindustrie

Niet alleen Philips en de andere elektronicaproducenten worden door de Europese Commissie onder de loep genomen. Brussel start nog twee onderzoeken. Eén is gericht tegen de videogame-industrie. Bedrijven in die sector zouden consumenten verhinderen producten aan te schaffen in het buitenland, als die daar goedkoper zijn. Daarmee belemmeren de gameproducenten de vrije prijsconcurrentie tussen EU-lidstaten.

Ook de reis- en hotelbranche is het doelwit van een onderzoek. Het vermoeden bestaat dat reisorganisaties als Thomas Cook en TUI afspraken hebben gemaakt met hotelketens. Op basis daarvan zou een klant uit het ene EU-land meer moeten betalen voor dezelfde hotelovernachting dan een klant uit een ander EU-land. Onderscheid maken tussen klanten op basis van hun locatie is volgens de EU-regels verboden.

De Deense EU-commissaris Margarethe Vestager (Mededinging) geeft een toelichting op de aangekondigde onderzoeken:

“E-commerce moet klanten een bredere keuze aan goederen en diensten bieden, en de kans om producten te kopen in het buitenland. De drie onderzoeken die we vandaag hebben geopend, richten zich op bedrijven die klanten deze voordelen mogelijk hebben ontzegd.”