Volkswagen schikt opnieuw in VS en betaalt 1,1 miljard euro

Dieselgate

Een nieuwe schikking met autobezitters in de VS brengt de teller van betaalde schade door Volkswagen boven de 20 miljard euro.

Met ‘sjoemelsoftware’ presteerden dieselmotoren beter in testsituaties dan op de weg. Foto Getty Images

Volkswagen heeft opnieuw een schikking getroffen in de Verenigde Staten. De Duitse autofabrikant zal voor 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro) aan auto’s repareren of terugkopen.

Het gaat om dieselauto’s met een motorinhoud van 3 liter die waren voorzien van software die ervoor zorgde dat de wagens in testsituaties beter presteerden wat betreft uitstoot van vieze gassen. De dieselexemplaren van Volkswagen stoten in normale toestand tot veertig keer zoveel stikstofoxiden uit dan op de rollenbank. De software zit ook in Audi’s, Seats, Porsches en Škoda’s die door het VW-concern worden gefabriceerd.

De schikking komt bovenop eerdere schadevergoedingen en boetes die VW beloofde te betalen. Vorig jaar herfst kwam het concern al met de Amerikaanse autoriteiten overeen om 15,5 miljard dollar (14,4 miljard euro) aan boetes en compensatie te betalen voor de bijna half miljoen diesels met een motor van 2 liter die in de VS zijn verkocht en voorzien waren van de dubieuze software.

17 miljard euro opzijgezet

Volkswagen heeft tot nu toe voor 17 miljard euro opzijgezet voor schade en boetes die voortvloeien uit het schandaal. Maar met de laatste deal schiet VW al door de grens van de 20 miljard euro voor betaalde compensaties en boetes sinds het bekend worden van dieselgate eind 2015. In totaal rijden er naar schatting 11 miljoen auto’s rond met de omstreden software.

Het is voor het eerst dat ook toeleverancier Bosch in het schandaal wordt betrokken. Het Duitse bedrijf, niet aan de beurs genoteerd, levert belangrijke slimme onderdelen in de Volkswagens. Bosch heeft ermee ingestemd om de eigenaren van VW-dieselmotoren voor omgerekend ruim 300 miljoen euro tegemoet te komen.

Bosch besloot hiertoe nadat Amerikaanse autobezitters ook de toeleverancier aansprakelijk stelden en medeverantwoordelijk hielden voor de software waarmee testresultaten werden gemanipuleerd.

In Europa worden de verkochte dieselauto’s vooral qua software aangepast en gaat er geen geld naar de autobezitters. Volkswagen programmeerde de computer in VW-motoren zo dat het aan de hand van de stand van het stuur, de remmen, de duur van de ‘rit’ en de snelheid kan ‘weten’ wanneer de auto op de rollenbank staat.

De vraag is of voormalige topman, Martin Winterkorn, al eerder wist van de praktijken dan hij tot nu toe zei. Hij noemde het destijds „schokkend” toen de Amerikaanse toezichthouder EPA de manipulatie bekendmaakte. De aanwijzingen stapelen zich op dat het bedrog niet beperkt was tot een kleine groep ingenieurs, maar dat de praktijken in bredere kring – zoals bij Bosch – bekend waren.