Recensie

Therapie voor de lens

Daan, zoon van fotograaf Ed van der Elsken, worstelt met het feit dat zijn vader alleen door de lens van zijn camera in hem geïnteresseerd was. ●●●

Ed van der Elsken – De verliefde camera heet de grote expositie over fotograaf Ed van der Elsken die vanaf 4 februari in het Stedelijk Museum te zien is. De vraag hierbij zou misschien moeten zijn: hield de fotograaf wel van wat hij filmde? Dat is het thema van De erfenis, een film over zijn zoon Daan, die worstelt met het feit dat zijn vader alleen door de lens van zijn camera in hem geïnteresseerd was.

Tegenwoordig groeien bijna alle kinderen op met ouders die ze via telefoon, videocamera of fototoestel bekijken, in Daans generatie werden vooral de kinderen van kunstenaars zo stelselmatig vereeuwigd. Daans leven verliep gecompliceerd: na de scheiding van zijn ouders liep hij weg en raakte verslaafd. Nu worstelt hij met een bipolaire stoornis en een enorm schuldgevoel ten aanzien van zijn dochter. Het portret dat zijn vriend Joris Postema van hem maakt, is dan ook een vorm van therapeutische zelfrepresentatie.

Zou dat ons interesseren als hij niet de zoon van Van der Elsken was? Ja en nee. Juist bij hem kan de camera zo schaamteloos dichtbij komen dat het hem kwetsbaar en onkwetsbaar maakt. En ongemakkelijk wordt.