Drinkopoly mag niet

De website van Drinkopoly laat geen ruimte voor twijfel: dat spel moet je hebben! ‘Drinkopoly is een sociaal en interactief bordspel voor zes spelers… Goed voor uren lachen, plezier en kattekwaad’. Drinken met mate is volgens een reclame niet het doel. Voor de spelers mag dit spel dan misschien lachen zijn, dat is het voor Hasbro, de eigenaar van Monopoly, niet. Deze Amerikaanse spellenreus vindt het maar niets dat de Kroatische ondernemer achter het spel het merk Drinkopoly in Europa probeert te registreren. Hasbro is allergisch voor elk spelletje met een naam die eindigt op ‘opoly’. Om aanhakers makkelijker te kunnen bestrijden heeft het bedrijf zelfs een merkregistratie van het losse woord ‘Opoly’. En dat werkt. In de afgelopen jaren wist Hasbro met succes de merkregistraties te stoppen van spellen met namen als Carbonopoly, Galatopoly, Pokeropoly en Vinopoly. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat ook de Europese aanvraag van Drinkopoly het loodje moest leggen: op 11 januari verbood het Europese merkenbureau de merkregistratie. Dat betekent dus geen monopolie voor Drinkopoly. De website drinkopoly.com is nog in de lucht, het is de vraag hoelang Hasbro dat nog toestaat.