Nederland maakt afspraken over controle op Thalys

Terrorismebestrijding

België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk willen passagierslijsten invoeren op internationale treinen.

België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben afspraken gemaakt over verplichte passagierslijsten en identificatieplicht op internationale treinen. Een werkgroep gaat overleggen met Thalys en Eurostar en moet tegen eind maart een eerste voorstel uitwerken. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Voor deze treinen moeten reizigers vaak al paspoortgegevens invoeren bij het (online) kopen van een kaartje. Bij het instappen zal ook moeten worden gecontroleerd of degene die het kaartje toont, feitelijk dezelfde persoon is als die het heeft gekocht. Bij de Eurostar gebeurt dit nu al; het gaat nu ook worden ingevoerd op de Thalystreinen. Momenteel is het daar nog mogelijk om te reizen op iemand anders ticket.

Na de mislukte aanslag in de Thalys in 2015 heeft de Belgische minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon, dergelijke maatregelen al geopperd. Na de aanslag in Berlijn is de kwestie opnieuw op de agenda gekomen. De dader van die aanslag, de 24-jarige Tunesiër Anis Amri, wist met het openbaar vervoer via Nederland, België en Frankrijk naar Italië te reizen, voordat hij door de politie werd doodgeschoten.

Aan de hand van passagierslijsten kunnen veiligheidsdiensten checken of in de trein personen zitten tegen wie een opsporingsbevel is uitgevaardigd. Mogelijk worden de controles uitgevoerd door de conducteur.

De nieuwe controle staat los van de paspoortcontrole aan de grens, in het geval van de Eurostar aan de Frans-Britse grens. Daar voeren douaniers controles uit om na te gaan of passagiers het land binnen mogen.

Het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie benadrukt dat het nog om een onderzoek gaat en dat de vervoerders sowieso niets wordt opgelegd of opgedrongen. Het departement staat „uiteraard wel positief tegenover” het plan. In maart wordt duidelijk of het passagierslijstensysteem een begaanbare weg is. Dan komen de landen samen in Brussel om een definitief plan te presenteren.

Eerder was ook sprake van paspoortcontroles op internationale buslijnen, maar die komen er niet. Spoorwegmaatschappijen hebben eerder laten weten dat ze passagierslijsten niet zien zitten, omdat de kosten en de vertragingen zullen toenemen.