Kerstreclame van supermarkt Jumbo bekroond met de Gouden Loeki 2016

Supermarktketen Jumbo heeft donderdagavond de Gouden Loeki 2016 gewonnen, de publieksprijs voor de beste tv-reclame. De winnende commercial was ‘Helemaal Kerst met Jumbo’, gemaakt door reclamebureau Alfred International.

In de kerstreclame draagt Bas, de vader van het bekende Jumbo-gezin (Frank Lammers), de kerstgedachte uit door op straat vreemden te helpen. Hij geeft de helft van zijn kerstboodschappen weg, wijst een hoogzwanger stel de weg naar een slaapplaats, en neemt een kitten mee naar huis.

Samen met Maike Meijer (Toren C) vormt acteur Lammers (Michiel de Ruyter) sinds 2013 het warme gezin in de Jumboreclames. De reeks won in 2015 al de Gouden Effie.

Vier van de tien genomineerden waren van Jumbo. Het is de eerste keer dat de supermarktketen de Gouden Loeki wint. Vorig jaar kreeg concurrent en marktleider Albert Heijn de prijs.

Jumbo is de grootste adverteerder in de detailhandel. In 2015 gaf de supermarktketen 93 miljoen euro uit aan reclame. Nummer 2 is Kruidvat (76 miljoen) en op de derde plaats staat Albert Heijn (66 miljoen). Van de totale 6,5 miljard euro aan jaarlijkse bruto reclame- uitgaves in Nederland, komt 1,2 miljard van de retailsector. De helft daarvan (646 miljoen) gaat naar tv-reclame.

Ondanks het reclame-succes van Jumbo, blijft Albert Heijn verreweg de grootste supermarkt, met een marktaandeel van 35 procent. Jumbo is de op één na grootste met een marktaandeel van 18,4 procent.

De Gouden Loeki bestaat sinds 1995. Onder de eerdere winnaars zitten klassiekers als ‘Bommetje’ van de Melkunie, ‘Haai’ van de Gouden Gids en een paar ‘Even Apeldoorn bellen’-filmpjes.

De winnaar van de Gouden Loeki wordt voor de helft bepaald door de stemmen die internetters konden uitbrengen op de site van de reclameprijs, en voor de helft door een publiekspanel van onderzoeksbureau Intomart GfK. Dat panel selecteerde eerder al de tien finalisten.