Veiling

Een Rubens? Sotheby’s en Christie’s twisten

Kennis loont – een onbekende kunstkoper heeft op een investering van 12.500 euro plus restauratiekosten in twintig maanden tijd 4 miljoen euro winst gemaakt.

Dat deed hij door in juni 2015 bij Christie’s in Amsterdam een oud portret van een ruiter te paard te kopen. Een ongesigneerd schilderij, dat was ingebracht door een Belgische verzamelaar. Het Amsterdamse veilinghuis prees het aan als een werk van een navolger van Anthony Van Dyck, de zeventiende-eeuwse Vlaamse barokschilder.

Bij Sotheby’s in New York dook het doek na anderhalf jaar weer op. Het was onherkenbaar veranderd. Alle negentiende-eeuwse toevoegingen waren verdwenen: de lucht, het landschap én een fikse strook canvas. Daaronder was volgens Sotheby’s een paardenstudie van Peter Paul Rubens tevoorschijn gekomen, de leermeester van Van Dyck. Een onbekende koper had woensdagavond 5.075.000 dollar voor het schilderij over.

Bob Haboldt, internationaal handelaar in oude meesters, vermoedt dat de verkoper een van de handelaren in oude meesters is die jagen op zogenoemde sleepers, kunstwerken die onjuist zijn toegeschreven. Haboldt: „Zij werken een beetje in de schaduw van de kunstmarkt, hebben geen galerie en doen hun huiswerk goed. Ze kopen en speculeren, en verkopen dan weer via de veiling.”

Christie’s laat weten nog steeds vertrouwen te hebben in de eigen toeschrijving. Volgens het Britse veilinghuis is er geen consensus onder kunsthistorici over de toeschrijving aan Rubens.