Unilever verwacht dit jaar een ‘trage start’

Jaarcijfers

Unilever had vorig jaar last van een zwaar vierde kwartaal. En het verwacht dat de moeilijkheden nog wel even aanhouden.

Cijfers doen koers dalen

Voedings- en verzorgingsmiddelenproducent Unilever verwacht een moeilijk begin van dit jaar, of zoals ze zelf zeggen: „een trage start”. Net als in het laatste kwartaal van 2016 denkt de multinational de eerste zes maanden last te hebben van „zware marktomstandigheden”.

Dat maakte het bedrijf deze donderdag bekend tijdens de publicatie van de jaarcijfers. Unilever (171.000 werknemers) verwacht wel dat de groei later dit jaar zal aantrekken.

Unilever, eigenaar van merken als Dove, Rexona, Knorr en Ben & Jerry’s, heeft in 2016 een iets lagere omzet gedraaid dan in 2015. Het gaat om 52,7 miljard euro, ten opzichte van 53,3 miljard euro een jaar eerder.

Economische problemen in Brazilië en India – allebei grote afzetmarkten voor Unilever – speelden de multinational naar eigen zeggen parten. In India zorgde het uit de circulatie halen van de grootste bankbiljetten voor problemen en Brazilië kampt met een grote economische crisis. Daarnaast zei Unilever last te hebben van een negatief wisselkoerseffect van 5,1 procent, vanwege schommelingen op de wereldwijde valutamarkt.

Vooral de afdeling ‘refreshments’, waar bijvoorbeeld Magnum-ijs onder valt, deed het niet goed in het laatste kwartaal van 2016. De afzetvolumes daalden met 3,2 procent.

De nettowinst over 2016 groeide wel licht, van 5,3 miljard naar 5,5 miljard euro. In een statement zegt topman Paul Polman dat het bedrijf, ondanks moeilijke marktomstandigheden, weer een „goede algemene prestatie” heeft geleverd.

Op de Amsterdamse beurs daalde de koers van het aandeel Unilever rond 11.00 uur in de ochtend met 4,03 procent naar 37,78 euro.

Duurdere producten

Een groot deel van de verkoopgroei komt uit het verzorgingssegment, waar Unilever steeds meer inzet op duurdere producten. Die trend was vorig jaar ook al te zien. Wel zegt het bedrijf dit jaar meer last van ongunstige wisselkoersen te hebben. Vorig jaar had Unilever juist profijt van de valutakoersen.

Mede daardoor steeg de omzet toen met 10 procent. De winst daalde toen wel licht, maar die was in 2014 extra hoog door de verkoop van pastasausmerken Ragu en Bertolli voor 2,15 miljard dollar.