Iedereen doet mee aan viering 100 jaar De Stijl, behalve Amsterdam en Rottterdam

Van Leeuwarden tot Eindhoven, van Den Haag tot Winterswijk: 19 steden doen in 2017 mee aan Van Mondriaan tot Dutch Design, een serie tentoonstellingen naar aanleiding van 100 jaar De Stijl. Afgelopen zaterdag was er bij deze krant een speciale, commerciële bijlage aan gewijd, gemaakt in opdracht van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC Holland Marketing). Er zat ook een kaartje bij, waarop je kon zien waar precies de steden lagen waar het om ging.

Heel Nederland was vertegenwoordigd, leek het. Heel Nederland? Nee, wie nog eens keek zag twee opvallende afwezigen: Amsterdam en Rotterdam. Was dat omdat het doel van NBTC Holland Marketing met dit samenwerkingsverband geslaagd was: minder toeristen naar de drukste steden (in 2015 gingen 20 van de 29 miljoen museumbezoekers naar Noord- en Zuid-Holland) en meer naar krimpgebieden?

Nee, zo zit het niet, zegt directeur marketing Conrad van Tiggelen: „Wij zijn voor dit thema een paar jaar geleden om de tafel gaan zitten met mogelijke partners, om te zien: is er een gezamenlijke ambitie en, als we samen gaan optrekken, wat kost dat dan? En vervolgens blijven een aantal van zulke partners over en haken er een paar af. Het is een coalition of the willing, zeg maar.”

Dus waarom is Amsterdam afgehaakt? Het Stedelijk Museum heeft het komende jaar wél drie tentoonstellingen naar aanleiding van 100 jaar De Stijl. Een woordvoerder: „Wij steunen het landelijke initiatief, onder meer als bruikleengever aan verschillende musea. Maar we hebben een eigen invalshoek gekozen, met drie kleinere presentaties en geen grote overzichtstentoonstelling.”

En Rotterdam? Daar is directeur Sjarel Ex van Boijmans Van Beuningen zelfs gepromoveerd op De Stijl. „Dat wij niets aan De Stijl doen, is een bewuste keuze”, zegt hij. „Onze collectie is gericht op het zuiden, het surrealisme. Dat was al sinds zijn ontstaan in Parijs de grote concurrent van De Stijl.”