Deze films mag je niet missen op IFFR

NRC tipt tien films op het International Film Festival Rotterdam, dat deze woensdag begint.

  • Lemon: Tragikomedie

    IFFR opent op woensdag 25 januari met een Amerikaanse film. Lemon is de debuutfilm van regisseur Janicza Bravo, die eerder met korte films al hoge ogen gooide op het toonaangevende Sundance Festival. In Lemon speelt haar echtgenoot Bret Gelman – tevens de co-scenarist van de film – een sukkelende veertiger in Los Angeles, die in een crisis terechtkomt als zijn – blinde – vriendin hem verlaat.

  • American Honey: Drama

    De beste regisseur van het Verenigd Koninkrijk is terug. In American Honey waagt Andrea Arnold (Fish Thank, Wuthering Heights) zich aan een Amerikaanse roadmovie. Een groep zwervende twintigers verdient wat geld door huis aan huis tijdschriftabonnementen te slijten. Shia LaBeouf is van de partij. Maar haar hoofdrolspeelster, Sasha Lane, plukte Arnold van straat, zoals ze dat ook voor eerdere films deed.

  • David Lynch. The Art Life: Documentaire

    Het is aftellen naar de langverwachte voortzetting van zijn legendarische televisieserie Twin Peaks later dit jaar. Tot het zover is, is er deze documentaire als zoethouder. De film richt zich niet op David Lynch als filmregisseur, maar op Lynch als beeldend kunstenaar. De kijker volgt hem in zijn fraaie atelier, terwijl Lynch onbekommerd verhaalt over zijn jeugd. Terloops legt hij de wortels van zijn kunstenaarschap bloot.

  • Chez Nous: Comedy

    De uit België afkomstige, geheel verfranste regisseur Lucas Belveaux is een goede bekende van het filmfestival Rotterdam. Zijn drama 38 témoins opende in 2012 het festival. Zijn nieuwe film Chez Nous zorgde in Frankrijk al voor ophef, terwijl daar alleen nog maar een trailer van te zien was. Dat was voor het rechtse Front National genoeg om aanstoot te nemen aan deze satire op een populistische politieke partij.

  • Gimme Danger: Documentaire

    De New Yorkse regisseur Jim Jarmusch kreeg van zijn goede vriend Iggy Pop de vraag of hij niet een documentaire wilde maken over The Stooges, de legendarische band van de zanger. En dus niet over Iggy Pop alleen. Jarmusch vertelt het verhaal van de band nog eens, van het begin in de jaren zestig, naar diverse aan drugs gerelateerde implosies, tot de glorieuze wederopstanding van de laatste jaren.

  • Jackie: Biopic

    De Chileense regisseur Pablo Larraín maakt de ene film na de andere, maar dat is aan de kwaliteit niet af te zien. Jackie is een onorthodoxe biopic van Jacqueline Kennedy, gespeeld door Natalie Portman, in de dagen onmiddellijk na de moord op haar echtgenoot, John F. Kennedy. Het zijn dagen van grote ontreddering, tegelijk weet de jonge weduwe de touwtjes zo strak mogelijk in handen te houden.

  • Killer of Sheep: Arthouse

    Op een festival waarop de zwarte cinema een ereplaats krijgt, mag deze klassieker van de Amerikaanse arthouse-cinema niet ontbreken. De film uit 1978 is geschreven, geregisseerd, gedraaid en geproduceerd door Charles Burnett en gaat over het geestdodende bestaan van Stan, die een baan heeft bij een slachthuis in de zwarte wijk Watts in Los Angeles. Geschoten voor minder dan 10.000 dollar.

  • Loving: Drama

    Op feiten gebaseerd drama van regisseur Jeff Nichols (Take Shelter, Midnight Special), gaat over Richard en Mildred Loving, die in 1967 het verbod op interraciale relaties in deelstaten van de VS tot bij de Supreme Court aanvochten. De hoofdrollen zijn voor Joel Edgerton en Ruth Negga. De film werd warm ontvangen op het filmfestival van Cannes en Ruth Negga is zelfs genomineerd voor een Oscar.

  • The Woman Who Left: Drama

    Een korte film voor zijn doen, want de Filippijnse regisseur Lav Diaz maakt berucht lange films. The Woman Who Left duurt slechts een kleine vier uur. Dat is eigenlijk toch nog te lang voor wat Diaz helemaal te vertellen heeft. Maar dat neemt niet weg dat hij een fraai, aangrijpend portret in zwart-wit afleverde van Horacia, die na lang onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten op zoek gaat naar haar zoon.

  • Prevenge: Drama

    De Britse Alice Low is vooral bekend als actrice en scenarioschrijfster. In haar debuut als regisseur is ze zelf te zien in de hoofdrol, als de hoogzwangere seriemoordenaar Ruth. Volgens Ruth zet haar ongeboren kind haar aan tot het zaaien van dood en verderf (‘Baby will tell you what to do. Baby knows best.’) Opmerkelijk detail: Low was zelf daadwerkelijk zeven maanden zwanger tijdens de opnamen van de film.

    • Diederik Huffels