‘Ik wil mensen raken’

Arthur Rosenveld

Arthur Rosenfeld neemt afscheid als artistiek leider en coördinator dans van het fusiegezelschap Maas Theater en Dans.

Eigenlijk had zijn afscheidsvoorstelling EXIT pursued by a Bear een heel andere titel moeten krijgen. Arthur Rosenfeld (64), de scheidende artistiek leider en coördinator dans van het fusiegezelschap Maas Theater en Dans, had op een notitieblaadje Commencement gekrabbeld. Want er begint gewoon een nieuwe periode. „Het is een heerlijk moment, Ana [danseres Ana Teixidó, Rosenfelds echtgenote, red.] en ik zijn gelukkiger dan ooit. Maas is een goed ding, maar anders dan ik me had voorgesteld.”

Rosenfeld en Moniek Merkx, zijn co-artistiek leider en afkomstig van jeugdtheatergroep Max, bleken er samen artistiek niet uit te komen. „Tja, ik ben bijna aan mijn AOW toe, dus het lag meer voor de hand dat ik zou vertrekken.”

De Amerikaan Rosenfeld kwam ongeveer dertig jaar geleden naar Nederland, nadat hij als danser van Pina Bausch de eerste turbulente jaren van Tanztheater Wuppertal had meegemaakt.

Woody Allen van de dans

Met het gezelschap Meekers Uitgesproken Dans gaf hij de jeugddans in Nederland een nieuwe richting, met voorstellingen over grote thema’s, vol subtiele humor (hij wordt wel ‘de Woody Allen van de dans’ genoemd) die ook zeer besteed was aan volwassenen. In Bestseller bijvoorbeeld zapte hij op hilarische wijze door de Bijbel.

De wereldgeschiedenis kreeg eenzelfde behandeling in En toch beweegt het en de Shakespeare Shuffle was een beknopte dansversie van het verzameld werk van de bard. Speelse, hartverwarmende, grappige en – voor de ouders net zo goed – leerzame voorstellingen.

Scenefoto EXIT pursued by a bear. Foto Phile Deprez

Nu Meekers niet meer bestaat en Maas voor hem verleden tijd is, kan hij zich concentreren op zijn praktijk als meditatieleraar. En op nieuwe projecten natuurlijk: „Schrijf vooral op dat ik beschikbaar ben. Wel snel wezen, want ik word steeds duurder!”

Er zijn ook al plannen om een paar van zijn topwerken in reprise te brengen. Het buitenland heeft belangstelling getoond. „Daar zijn ze de jeugddans aan het opbouwen. Nederland was in Europa jarenlang de voortrekker, maar hier is de laatste tijd juist veel geld bij de jeugddans weggehaald. Dat is jammer.”

Het ligt niet in zijn karakter om luidkeels actie te voeren tegen het cultuurbeleid. Rosenfeld is eerder geneigd dankbaar te zijn dat hij al die tijd heeft kunnen doen wat hij wilde en daarvoor erkenning heeft gekregen. „In die zin ben ik nooit ambitieus geweest. Voor mij is succes iets kunnen maken wat mensen raakt. Ik zie mijn werk als een dienst aan de gemeenschap.”

‘EXIT pursued by a Bear’ door Maas Theater en Dans. Festival Cadance, Korzo Theater, Den Haag, 3 en 4 febr. Inl: cadance.nl