-
●●●●●
Moonlight: Drama
Moonlight loopt niet weg voor de sociale problemen van de zwarte onderklasse. Maar hoe uitzichtloos de ellende ook lijkt – er zijn altijd momenten van tederheid en poëzie in de film, met dank aan de warmte en het licht van het subtropische klimaat in Florida, de beweeglijke camera en de score van Nicholas Britell. Lees de recensie: Bij maanlicht lijken zwarte jongens blauw
-
●●●●●
The Student: Drama
Scholier Venjamin heeft een vrij grimmig geval van godsdienstwaanzin. Thuis bouwt hij zijn jongenskamer om tot kloostercel, in de klas grossiert hij in apocalyptische bijbelspreuken en bedreigt hij docenten met zwavel en hellevuur.
Zijn favoriete doelwit is de liberale, Joodse biologiedocente Elena. Hij drijft Elena tot wanhoop door poedelnaakt te boeteprediken tijdens haar sekseducatie – met wortels en condooms – of bij de evolutieleer krijsend over de banken te springen in gorillapak. Lees de recensie: Adolescent in een ‘nieuw’ oud Rusland
-
●●●●●
Personal Shopper: Mysterie
Het lukt Assayas om afgekloven horrormomenten, met krakende traptreden en zich verplaatsend licht, weer echt unheimisch te maken. De scènes werken ook in psychologisch opzicht. Het onpeilbare verdriet van Maureen is voelbaar, evenals haar opluchting als er inderdaad ectoplasma zichtbaar wordt. Lees de recensie: Assayas weet hoe je geesten tot leven moet wekken
-
●●●●●
Demain tout commence: Komedie
Net als in Intouchables mag Sy, met constante glimlach, halverwege de film zijn soepele danskunsten vertonen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
De naar ontroering hengelende film, iets met een moeder die na acht jaar haar kind weer opeist en een ziekte, biedt een verhaal dat steeds ongeloofwaardiger wordt en vragen oproept. Lees de recensie: Ergerlijk snoezige Omar Sy -
●●●●●
Ron Goossens, low-budget stuntman: Komedie
Ron Goossens, low-budget stuntman, de nieuwste komedie van regisseursduo Haars en Van der Kuil, is even plat, bot en boers als hun eerdere successen New Kids en Bro’s before Ho’s (2013). Maar hij is ook erg vermakelijk, vooral dankzij racistische en seksistische grappen die expres over het randje gaan. Lees de recensie: Over het randje en erg vermakelijk
-
●●●●●
Live By Night: Misdaad
Live By Night speelt het volgens het boekje: de beperkte scherptediepte van de fotografie creëert sfeer en verdoezelt dat de film er te clean, te modern uitziet. Er worden wapens leeggeschoten en auto’s opgeblazen. Er wordt zoveel geïnvesteerd in looks dat de film soms net zo catatonisch als Ben Afflecks eigen acteerwerk is. Lees de recensie: Film noir zonder fatale vrouwen
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/01/anp-49181554.jpg)
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/01/data8207817-b61f9a.jpg)