Wilders en Baudet scoren de meeste reacties op de sociale media

Als emotie op sociale media een graadmeter is voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart, gaan Geert Wilders (PVV) en Thierry Baudet van Forum voor Democratie flink scoren. Zij roepen gemiddeld het meeste blije en boze reacties op Facebook op, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met NRC. Met blije of boze gezichtjes kunnen gebruikers hun waardering of afkeuring over een berichtje laten blijken.

Ook de pagina’s op Facebook van de SP en partijleider Emile Roemer roepen veel emoties op, alleen hebben die twee pagina’s minder volgers en is het gemiddelde aantal berichten per dag iets lager. Tunahan Kuzu, lijsttrekker van Denk, heeft de meeste ‘interacties’ van iedereen, dus zijn berichtjes worden het vaakst gedeeld, leuk gevonden of van commentaar voorzien. Vlak na hem komen Geert Wilders en Forum voor Democratie.

Uit de aantallen volgers blijkt hoe belangrijk de persoonlijkheid van lijsttrekkers is geworden. De meeste partijleiders hebben bijna net zo veel of meer volgers dan de pagina van hun partij. Bij Wilders is dit het duidelijkst, de PVV-pagina heeft nog geen duizend volgers op Facebook, Wilders zelf heeft er ruim 160.000. Het geldt bijvoorbeeld ook voor Jesse Klaver van GroenLinks: hij heeft er bijna 60.000, de partij ruim 35.000.

Politieke partijen betalen Facebook om hun berichten een ‘zetje’ te geven zodat ze bij meer gebruikers in hun tijdlijn langs komen. De partijen kunnen precies bepalen welke doelgroep hun bericht ziet langskomen. Microtargeting heet dat. Ze kunnen bijvoorbeeld selecteren op politieke interesse, regio en leeftijd.

Voor Nederland (VNL) selecteert mensen die interesse hebben in ‘Mark Rutte’ en de ChristenUnie target op vind-ik-leuks voor meerdere politieke partijen, bijvoorbeeld de SGP, maar ook het CDA en de VVD. En de PvdA ‘target’ op GroenLinks.

Gebruikers waarderen deze microtargeting niet. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 83 procent van de ondervraagden het „onacceptabel” vindt als politieke partijen persoonlijke gegevens gebruiken om online advertenties te laten zien.

Politiek in je tijdlijn C1-3
    • Annemarie Kas