De Mol overtreft bod van Mediahuis op Telegraafgroep

Overnamestrijd

Het Belgische Mediahuis was al 55 procent van de aandelen Telegraaf Media Groep (TMG) beloofd. Maar John de Mol wil meer betalen, en contant.

Straatmuzikant Bert Doperwtje steunde gisteren de NHD-journalisten in Alkmaar. Foto Bram Budel

Na het Mediahuis wil nu ook Talpa van tv-producent John de Mol, de Telegraaf Media Groep (TMG) overnemen. De Mol meldde maandag een bod dat hoger ligt dan het bod van Mediahuis. Een biedingenstrijd om de eigenaar van De Telegraaf, regiokranten in Noord- en Zuid-Holland, radiozenders en puzzelboekjes lijkt onontkoombaar.

De Mols bod kwam niet onverwacht. Vorige week werd bekend dat hij een belang in TMG heeft opgebouwd van ruim 20 procent. De Mol stelde gisteren in een persverklaring dat hij hoopt „dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen”.

Intussen verzetten de redacties van TMG’s regiokranten zich fel tegen een reorganisatie, die de directie eind 2016 bekendmaakte. Een kwart van de 185 journalistieke voltijdbanen moet verdwijnen; de advertentie-inkomsten vallen tegen. De regiokranten zouden nog steeds winst maken; TMG wil dat niet bevestigen.

Maandagochtend verzamelden journalisten van het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi en Eemlander en Leidsch Dagblad, zich op de redactie in Alkmaar voor protest. Lokale bestuurders en vakbond NVJ steunden de actie. Sommige journalisten in Alkmaar vinden dat de redactie zich moet uitspreken voor Mediahuis. De Vlaamse uitgever zou meer geven om (regionale) dagbladen dan Talpa. Het bedrijf van De Mol, zo klonk in Alkmaar, ziet TMG meer als ‘contentfabriek’ in een multimediaal concern. De redactieraad spreekt nog geen voorkeur uit.

Mediahuis, in Nederland eigenaar van NRC Media en Media Groep Limburg, meldde half december dat het TMG wil kopen voor 5,25 euro per aandeel. Dat was 51 procent hoger dan de koers op dat moment. De Mol ging daar maandag met een bod van 5,90 euro 12 procent overheen.

Het bod van De Mol is volledig in contanten. Het bod van Mediahuis zit complexer in elkaar. TMG-grootaandeelhouder VP Exploitatie, van de familie Van Puijenbroek – sinds jaar en dag grootaandeelhouder van TMG – biedt samen met Mediahuis op alle aandelen TMG. VP verwerft in ruil voor zijn pakket van 41 procent een niet nader gespecificeerd belang in Mediahuis zelf (dat op zijn beurt dan eigenaar wordt van TMG).

De vraag is nu: ontvangen de Van Puijenbroeks toch niet liever gewoon contanten dan aandelen Mediahuis? En kunnen ze nog onder hun toezegging aan Mediahuis uit? Ook kleinere aandeelhouders Navitas en Delta Lloyd hadden hun belang al toegezegd aan Mediahuis, maar het is niet onwaarschijnlijk dat ze daarbij hebben bedongen dat ze daar van af kunnen zien bij een hoger bod. Dat 55 procent van de aandelen TMG al aan Mediahuis zijn toegezegd, wil niet direct zeggen dat het bod zal slagen.

Zolang De Mol zijn belang van ruim 20 procent in TMG niet aanbiedt, kan Mediahuis het bedrijf niet van de beurs halen. Daarvoor heeft het minimaal 95 procent van de aandelen nodig. Ook De Mol wil zijn bod alleen doorzetten als 95 procent van de aandeelhouders meedoet. TMG noemde hij gister „van strategisch belang voor Talpa”. Verkopen wil hij niet.