cosmetica

Rituals is snelstgroeiende bedrijf van Nederland

werkgelegenheid

Rituals, de winkelketen in huidverzorgingsproducten, creëerde in vier jaar tijd bijna 1.100 banen en is daardoor groeikampioen.

Cosmeticaketen Rituals is het snelstgroeiende bedrijf van Nederland. De verkoper van onder meer huidverzorgingsproducten creëerde over een periode van vier jaar bijna 1.100 banen, bleek maandag uit een ranglijst opgesteld door de Erasmus Universiteit en het stimuleringsprogramma NLgroeit. Agrarisch groothandelsbedrijf Reesink en elektronicaketen Coolblue eindigden als tweede en derde.

Het is de eerste lijst met de 250 snelstgroeiende bedrijven die de Erasmus Universiteit en NLgroeit hebben opgesteld. Daarbij is gekeken naar de periode van 2012 tot en met 2016. Het initiatief vloeit voort uit het onderzoek van beide organisaties naar het groeitempo van Nederlandse bedrijven.

Gezamenlijk hebben de 250 bedrijven op de ranglijst meer dan 10.000 banen geschapen, bleek uit het onderzoek. Zo kwamen er in vier tijd 906 nieuwe banen bij Koninklijke Reesink, dat onder meer landbouwwerktuigen en gereedschappen verkoopt. Coolblue creëerde in diezelfde periode 456 arbeidsplaatsen.

Dat het in 2000 opgerichte Rituals op de eerste plek eindigt, komt volgens de onderzoekers onder meer doordat het bedrijf in rap tempo nieuwe winkels opende. „Op dit moment openen we twee tot drie winkels per week”, zei oprichter Raymond Cloosterman in een persbericht. „We zijn erg vereerd met deze titel.”

Om tot de ‘snelgroeiers’ te behoren, moet een bedrijf minimaal tien werknemers hebben en jaarlijks 20 procent groeien, in aantal werknemers of in omzet. In Nederland zijn er ongeveer drieduizend ondernemingen die deze drempel halen.

De ranglijst van de Erasmus Universiteit is volgens hoogleraar bedrijfskunde Justin Jansen, die het project leidt, de eerste die een overzicht geeft van álle bedrijven: „Er zijn meer lijsten beschikbaar, maar die geven een beperkt inzicht doordat bedrijven zichzelf moeten aanmelden of doordat ze zich richten op bepaalde sectoren. Inzicht in welke bedrijven echt tot de top behoren ontbreekt dan ook.”

Jansen constateert in zijn onderzoek tevens dat het aantal snelgroeiende bedrijven na zes jaar van krimp verhoudingsgewijs weer iets is gestegen. Zorgwekkend is dat het percentage bedrijven dat helemaal niet groeit of zelfs krimpt nog veel sneller toeneemt, terwijl het economisch beter gaat met Nederland.

    • Joost Pijpker