Talpa mengt zich in strijd om Telegraaf Media Groep

Het bedrijf van televisiemaker John de Mol biedt 5,90 euro per aandeel, fors meer dan het Vlaamse Mediahuis eerder bood.

Het hoofdkantoor van TMG in Amsterdam. Foto Jeroen Jumelet / ANP

Na Mediahuis, de Vlaamse uitgever van onder meer NRC, brengt ook televisiemaker Talpa een bod uit op de Telegraaf Media Groep. Het bedrijf van televisiemaker John de Mol biedt 5,90 euro per aandeel, zo maakte Talpa maandag bekend. Dat is aanzienlijk meer dan de 5,25 euro die Mediahuis eerder bood.

Talpa hoopt op korte termijn in gesprek te gaan met de top van TMG, zo schrijft het bedrijf in een verklaring. Door samen te gaan met de uitgever van onder meer De Telegraaf ontstaat volgens de televisieproducent een “onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content”.

John de Mol stelt in het persbericht dat het doel van zijn bod is om “dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen”. Hij zegt:

“Ik heb een groot geloof in TMG als verzameling van een aantal sterke Nederlandse merken en de potentie van deze onderneming. Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt, want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt.”

Het bod van Talpa komt enkele dagen nadat het bedrijf zijn belang in TMG uitbreidde van 18,4 procent naar 20,15 procent. Kort daarvoor had De Mol zijn aandelen in de uitgever al verhuisd van Dasym, een investeringsmaatschappij die zijn vermogen beheert, naar Talpa. Inmiddels bezit het mediabedrijf bijna 20,6 procent van de aandelen TMG.

Samenwerking in de radiowereld

Talpa en TMG zijn op dit moment al met elkaar verbonden via een samenwerkingsverband, waar beide bedrijven vorig jaar hun radiozenders onderbrachten. In ruil voor Sky Radio en Radio Veronica kreeg TMG een belang van 23 procent in het nieuwe radiobedrijf. De overige aandelen kwamen in handen van Talpa, dat Radio 538 en Radio 10 inbracht.

Naast uitgever van De Telegraaf is TMG ook eigenaar van het gratis dagblad Metro en van regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland (Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander). Talpa is voor ongeveer een derde eigenaar van SBS Broadcasting, het bedrijf achter de televisiezenders SBS 6, Net 5, Veronica en SBS 9.

Begin december werd bekend dat het Vlaamse Mediahuis een bod had uitgebracht op Telegraaf Media Groep. Het bedrijf deed dat samen met VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, die met 41,3 procent grootaandeelhouder is van TMG. Eerder deze maand schaarden twee grootaandeelhouders van TMG , verzekeraar Delta Lloyd en investeerder Navitas, zich al achter het bod van Mediahuis.

‘Aandeelhouders TMG verdeeld in twee kampen’

Toen Mediahuis het bod bekendmaakte, reageerde Frank Botman van investeringsfonds Dasym kritisch. “Ik wist niet dat het bedrijf te koop is”, zei Botman daarover tegen Het Financieele Dagblad. Dat De Mol nu ook een bod uitbrengt, toont volgens mediaredacteur Jan Benjamin de tweedeling die heerst tussen de aandeelhouders van TMG.

“Het was na het bod van Mediahuis al duidelijk dat niet alle aandeelhouders op één lijn zaten. Het lijkt erop dat je aan de ene kant de krantenmensen hebt, zoals Van Puijenbroek, Delta Lloyd en Navitas. Zij willen het bedrijf als krantenorganisatie laten bestaan. Daarnaast heb je de mensen die geloven in de crossmediale toekomst van TMG. In dat kamp zitten De Mol en Botman.”

Telegraaf Media Groep bevestigt in een verklaring dat Talpa het bod heeft uitgebracht. Het bedrijf spreekt van een “ongevraagd, niet-bindend, voorwaardelijk voorstel”. TMG gaat het voorstel overwegen en vergelijken met “andere strategische alternatieven”.