Smartphone

Samsung wijt spontane zelfontbranding aan dubbele blunder met batterij

Na maandenlang onderzoek zegt Samsung de oorzaak van de zelfontbranding bij tientallen exemplaren van de Galaxy Note 7 smartphone gevonden te hebben: het was twee keer de accu-leverancier die het liet afweten. Toch acht de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant zichzelf verantwoordelijk voor de problemen die leidden tot een van de grootste terugroepacties in de elektronicasector.

Maandag presenteerde Samsung de resultaten van een uitgebreid onderzoek van 200.000 toestellen en 30.000 batterijen, in samenwerking met externe experts van onder meer de Duitse TÜV.

Het telefoonfiasco kostte Samsung 5,3 miljard dollar (4,9 miljard euro) aan winst vorig jaar. Daarnaast liep het imago een ernstige deuk op, omdat luchtvaartmaatschappijen reizigers met klem verboden een Galaxy Note 7 mee te nemen.

De Note 7 was het meest luxe Samsungtoestel dat in september 2016 op de markt kwam. De productie moest stopgezet worden toen bleek dat tientallen exemplaren in brand vlogen door batterijproblemen. Een poging de batterij te herstellen mislukte: ook de vervangende accu bleek een defect te hebben.

De defecten werden gevonden in twee verschillende series batterijen die door twee fabrikanten geproduceerd werden. Bij één batterijsoort pasten de accu’s niet goed in de behuizing van het toestel, wat tot oververhitting leidde. Met de hard- en software van de telefoons was niks aan de hand, aldus Samsung.

Achteraf, concludeert de fabrikant, bleken de interne testmethodes onvoldoende grondig. Het bedrijf heeft maatregelen getroffen om nieuwe problemen te voorkomen. Samsung gaat batterijen voortaan op acht verschillende manieren controleren, vertelde Samsung Mobile-president Koh Dong-Jin bij de persconferentie.

Samsung besloot ook de introductie van de Galaxy S8 enkele maanden uit te stellen. De S-serie is de belangrijkste bron van inkomsten van Samsungs mobiele divisie.