De Mol mengt zich in strijd om TMG met hoger bod

Media

Telegraaf Media Group (TMG) is gewild nu ook Talpa zich mengt in de biedingsstrijd. „Om TMG te behouden voor Nederland”.

Ook Talpa wil Telegraaf Media Groep overnemen. Foto: Remko de Waal / ANP Kippa

Na Mediahuis, de Vlaamse uitgever van onder meer NRC, brengt ook televisiemaker Talpa een bod uit op de Telegraaf Media Groep (TMG). Het bedrijf van televisiemaker John de Mol biedt 5,90 euro per aandeel, in contanten, zo maakte Talpa maandag bekend. Dat is aanzienlijk meer dan de 5,25 euro die Mediahuis eerder bood.

Talpa hoopt op korte termijn in gesprek te gaan met de top van TMG, zo schrijft het bedrijf in een verklaring. Door samen te gaan met de uitgever van onder meer De Telegraaf ontstaat volgens de televisieproducent een „onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content”.

John de Mol stelt in het persbericht dat het doel van zijn bod is om „dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen”.

Het bod van Talpa komt enkele dagen nadat het bedrijf zijn belang in TMG uitbreidde. Inmiddels bezit het mediabedrijf bijna 20,6 procent van de aandelen TMG.

Talpa en TMG zijn op dit moment al met elkaar verbonden via een samenwerkingsverband, waar beide bedrijven vorig jaar hun radiozenders onderbrachten. In ruil voor Sky Radio en Radio Veronica kreeg TMG een belang van 23 procent in het nieuwe radiobedrijf. De overige aandelen kwamen in handen van Talpa, dat Radio 538 en Radio 10 inbracht.

Naast uitgever van De Telegraaf is TMG ook eigenaar van het gratis dagblad Metro en van regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland (Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander). Talpa is voor ongeveer eenderde eigenaar van SBS Broadcasting, het bedrijf achter de zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9.

Begin december werd bekend dat het Vlaamse Mediahuis een bod had uitgebracht op Telegraaf Media Groep. Het bedrijf deed dat samen met VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, die met 41,3 procent grootaandeelhouder is van TMG.

Eerder deze maand schaarden twee grootaandeelhouders van TMG, verzekeraar Delta Lloyd en investeerder Navitas, zich al achter het bod van Mediahuis.

Maar niet alle aandeelhouders zagen het bod van Mediahuis zitten en met het op tonele verschijnen van Talpa hebben ze wat te kiezen. Het lijkt een strijd te worden tussen krantenmensen (Mediahuis, Van Puijenbroek, Delta Lloyd, Navitas), en mensen die meer geloven in de crossmediale toekomst van TMG.

Telegraaf Media Groep heeft middels een verklaring het bod van Talpa bevestigd. Het bedrijf spreekt van een „ongevraagd, niet-bindend, voorwaardelijk voorstel”. TMG gaat het voorstel overwegen en vergelijken met „andere strategische alternatieven”.