Heijmans haalt enorme order binnen in Amsterdam

Zuidasdok

Heijmans en twee andere bouwers krijgen bijna één miljard voor het Zuidasdok-project. De inkomsten kan Heijmans goed gebruiken.

Project van Heijmans in Amsterdam. Foto Maurice Boyer

Drie bouwbedrijven, Heijmans, Fluor en Hochtief, zijn de voorlopige winnaar van de aanbesteding van het miljoenenproject Zuidasdok in Amsterdam. Dat maakten Heijmans en de gemeente Amsterdam donderdag bekend.

Het bouwcontract heeft een waarde van ongeveer 990 miljoen euro, iets minder dan de 1.060 miljoen die het project maximaal mag kosten. Heijmans krijgt hiervan 15 procent. Het Duitse Hochtief en het Amerikaanse Fluor krijgen elk 42,5 procent.

Het Zuidasdok is een van de grootste bouwprojecten in Nederland. Het project neemt de infrastructuur van Amsterdam-Zuid op de schop. De snelweg A10 wordt verbreed en gaat deels ondergronds; de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel worden aangepast; het treinstation Amsterdam Zuid wordt grondig gerenoveerd en uitgebreid. De werkzaamheden moeten halverwege 2019 beginnen. De beoogde opleverdatum ligt in 2028.

De drie bedrijven versloegen een consortium van de Nederlandse bouwers BAM, VolkerWessels en TBI. Zij kunnen nog bezwaar aantekenen tegen de voorlopige gunning. Waarschijnlijk halverwege volgende maand valt dan het definitieve besluit.

Heijmans kan de inkomsten goed gebruiken. De beursgenoteerde bouwer uit Rosmalen heeft al een tijdje financiële problemen. In november meldde Heijmans in een tussentijds bericht over het derde kwartaal dat als de onderhandelingen met de banken over een aantal probleemprojecten slecht uitpakken, het bedrijf mogelijk niet meer aan zijn afspraken met de banken kan voldoen.

De beurskoers is sindsdien sterk gedaald. In november hadden beleggers nog bijna 9 euro over voor een aandeel, nu is dat net 6,50. De koers steeg in reactie op het nieuws bijna 5 procent.

De problemen komen voort uit een aantal grote projecten die niet goed lopen, zoals de aanleg van de N23, Westfrisiaweg, waar Heijmans in een conflict is verwikkeld met de provincie Noord-Holland. De bouwer werkt aan een ‘opwaardering’ van 42 kilometer weg tussen Enkhuizen en Alkmaar, een project van zo’n 200 miljoen euro. Onder meer het prepareren van de ondergrond duurt echter langer dan verwacht, waardoor de weg niet eind 2017 klaar zal zijn. Mede door dit soort probleemprojecten kan Heijmans niet profiteren van de aantrekkende bouwmarkt.

De financiële problemen eisten eind vorig jaar de eerste slachtoffers. In één maand tijd ruimden topman Bert van der Els en financieel directeur Mark van den Biggelaar het veld. Van Els zijn plek werd ingenomen door bestuurslid Ton Hillen.

De bouwer uit Rosmalen is nog steeds in onderhandeling met banken, mogelijk komt er een aandelenemissie. Eén probleemproject beëindigde Heijmans vorig jaar door voor zo’n 15 miljoen euro een schikking te treffen met de opdrachtgever.

Bij het concern werken bijna 6.500 mensen. Heijmans heeft een jaaromzet van bijna 2 miljard euro.