Maritiem District in de maak

Stadsontwikkeling

Gemeente gaat Wijnhavenkwartier transformeren tot een gebied waar het goed wonen en recreëren is.

Blik op het Wijnhavenkwartier. De geplande nieuwe luxeappartementen voorzien volgens de gemeente in een grote behoefte. Artist impression door architect Jeroen Hoorn, Rotterdam

In het gebied tussen Boompjes, Schiedamsedijk, Blaak en verlengde Willemsbrug staan nu ongeveer 3.000 woningen maar in 2020 zijn dat er zo’n 2.000 meer volgens Leefbaar–wethouder Schneider (Stedelijke Ontwikkeling). Hij maakte donderdag de bouwplannen bekend voor wat het Maritiem District moet worden. Naast de al gerealiseerde woontorens Red Apple, Wijnhaeve, Coopvaert en 100Hoog, komen er nog minstens vier bij. Ze worden tussen de zeventig en honderd meter hoog en bevatten luxe huur- en koopwoningen in het (middel)dure segment. Voor twee van die nieuwe woontorens – Up:town in de Jufferstraat en The Muse aan de Wijnhaven – zijn de voorbereidingen in volle gang.

De luxeappartementen voorzien in een grote behoefte, aldus de gemeente. Schneider: „De inschrijving voor The Muse is zesmaal overtekend. Voor de 100 appartementen meldden zich 670 kandidaten aan. Bij Up:town liep het ook storm.” Wat hem betreft wordt er de komende jaren flink doorgebouwd in het gebied. De limiet is naar zijn zeggen nog lang niet in zicht.

De Rotterdamse woningmarkt is momenteel ‘hot’, constateert Schneider. „In november en december werden maar liefst 2.500 bouwvergunningen verstrekt voor nieuwe woningen. Terwijl in de maanden daarvoor al honderden waren aangevraagd.” Volgens hem is dat het gevolg van de trek vanuit het omliggende landelijke gebied naar de stad. „Rotterdam is daarin een uitzondering vergeleken met andere steden. Daarom moeten we het ijzer smeden nu het heet is.”

Voor het Wijnhavengebied zijn volgens hem plannen in voorbereiding voor nog eens 672 woningen aan de Boompjes, Wijnhaven, Glashaven en Scheepmakershaven. De nieuwe woontorens verrijzen op plekken waar nu nog oude kantoorgebouwen staan. Naast woningen investeert de gemeente ook in ‘verlevendiging’ van het gebied. Schneider: „Zo willen we meer horeca in de plinten en gaan we het gebied verbinden met het Witte de Withkwartier.” Met het oog op dat laatste verdwijnen de drie paviljoens die de Leuvehaven scheiden van de Schiedamsedijk. Ze maken plaats voor één paviljoen dat dienst gaat doen als haveninformatiepunt.

Recreatie

De metamorfose past in het streven om de Rotterdamse binnenwateren aantrekkelijker te maken voor recreatie, te beginnen met de Leuve- en Wijnhaven. Zo wordt het aantal ligplaatsen in de sloepenhaven Red Apple Marina uitgebreid van 28 naar 55 en krijgt het Wijnhavenfestival dat vorige zomer voor het eerst plaatsvond, een nieuwe formule.

Tijdens dat Water Weekend gaat de gemeente experimenteren met een trap die afloopt naar het water, zegt gemeentelijke gebiedsontwikkelaar Arno van Prooijen. „De kade op Plein 1940 eindigt nu abrupt. Drijvende trappen moet daar verandering in brengen.” Het doel is volgens hem een permanente trap die als een modern amfitheater vanaf straatniveau afloopt naar het water van de Leuvehaven. „Op die plek had je vroeger ook trappen vanwege de vismarkt. Een van die trappen zit nog in de kade aan de kant van de Hogeschool”.