Palestijnse cinema centraal op het IFFR

Het IFFR onderzoekt de actuele stand van zaken in de Palestijnse film.

Palestijnse film: niet alleen politiek en sociaal-realisme

Wat is Palestijnse cinema? Waar komen die films dan vandaan? Palestina? De Palestijnse gebieden? Is er een land? Of is er een verlangen naar een staat? Geen wonder dat veel van de films van Palestijnse makers over dat soort vragen gaan. Maar dat wil beslist niet zeggen dat het allemaal politiek-realisme is dat de klok slaat.

Trailer The Pessoptimist


Dat blijkt wel uit het IFFR-programma om de stand van zaken in de Palestijnse film te laten zien. De meest opmerkelijke films die al voor het festival voor voorvertoning beschikbaar waren, zijn experimentele kunstfilms die je eerder verwacht in een galerie. In In the Future They Ate from the Finest Porcelain van Larissa Sansour en Soren Lind worden animaties, acteurs en andere live-beelden neergezet. En veel tekst, die je meer in een filosofisch essay dan een film verwacht. De taligheid valt sowieso op. One Minute van Dina Nasser bestaat bijna geheel uit sms-berichten over de Gaza-oorlog in 2014, en bouwt op naar het moment dat ze een bericht krijgt dat ze moet evacueren. The Pessoptimist van Mirna Bamieh is gebaseerd op een Palestijnse roman die misschien wel het hart van de Palestijnse identiteit raakt. Om te overleven moet je optimist en pessimist tegelijkertijd zijn.