Onbetwistbare klassiekers

Te zien op IFFR: een eerbetoon aan Tsjechische meester Jan Nemec.

Jan Nemecs Martyrs of Love, 1967

Voordat de Tsjechische regisseur Jan Nemec (1936-2016) door de communistische autoriteiten voor de keuze werd gesteld naar de gevangenis of naar het buitenland te gaan, maakte hij een paar onbetwistbare klassiekers. Het IFFR wijdt een omvangrijk retrospectief aan Nemec.

Nemec studeerde in 1960 af aan de befaamde Praagse filmschool FAMU, waarna hij in 1964 debuteerde met het opmerkelijke Diamonds of the Night, een poëtische, vrijwel dialoogloze film over twee jongens die weten te ontsnappen uit de trein die hen naar het concentratiekamp voert. Nemec laat het vluchtende duo metafoor zijn voor alle vervolgden, inclusief het door de communisten geknechte Tsjechoslowaakse volk.

Trailer Diamonds of the Night


Zijn tweede film The Party and the Guests (1966), een satire op het partijapparaat, werd in de ban gedaan, evenals Nemec zelf. Hij kwam terecht in Amerika, waar hij in zijn onderhoud voorzag door het maken van trouwvideo’s. Hij keerde na de val van het IJzeren Gordijn terug naar zijn thuisland, waar hij heel persoonlijke, experimentele lowbudgetfilms maakte. Nemec was een van de cameramannen die historische beelden van het neerslaan van de Praagse Lente filmde in 1968. Dit materiaal (door hemzelf gecompileerd in Oratorio for Prague, 1968) werd gebruikt in de verfilming van The Unbearable Lightness of Being (1988).