Veel passagiers gingen thuis op de laptop werken

Reportage

De hele ochtend gratis koffie voor passagiers die nergens heen kunnen in het Centraal Station van Amsterdam. Tegen half negen staat de stationshal nog vol mensen die in hun smartphone kijken naar dienstregelingen die geen enkel uitzicht bieden op vertrek. Extra informatiefunctionarissen zijn met de taxi naar het station gereden om de passagiers bij te staan. De stroomstoring is voorbij, maar treinstellen om de passagiers te vervoeren zijn er niet. „Utrecht rijdt niet, Den Haag rijdt niet. Er zijn bussen naar Schiphol en Haarlem. Vandaar kunt u verder reizen”, zegt een NS-medewerker. R.J. Bruggen schudt zijn hoofd. Hij moet naar zijn werk in Alkmaar waar hij een afspraak heeft. Die gaat nu niet door. Driftig tikt hij door op de dienstregeling in zijn telefoon.

Langzaam raakt het station leger, want dankzij ICT kunnen veel mensen thuis werken. De presentatie van Lorraine Schleeper in Utrecht is afgezegd. Ze gaat thuis op de laptop werken. Ook Rhoda Woets, die aan de universiteit van Utrecht werkt, keert terug.

„Kan ik met de Thalys naar Den Haag?”, vraagt Marvin Sijmor. „Dan moet u reserveren”, zegt de informatie-agent. Maar op het perron stapt een grote groep passagiers voor lokaal verkeer in de lege Thalys. Die is beschikbaar omdat die in de buurt stond geparkeerd. Hij gaat ook naar Schiphol. Een vrouw vraagt beleefd of ze mee mag. „Nee” schudt een conducteur. Maar een paar minuten later mag het wel. Naar Rotterdam zelfs. Iedereen stapt in. Ook de internationale treinen naar Basel en naar Berlijn vervoerden extra passagiers. Later is ook op station Utrecht Centraal het treinverkeer opgehouden wegens een bommelding.

Op de A7 van Noord-Holland naar Amsterdam waren extra files omdat door het uitvallen van de matrixborden de spitsstrook niet open was. Volgens de Verkeersinformatiedienst werden de andere files niet door de stroomstoring veroorzaakt.