Italiaans-Franse megafusie in internationale brillenwereld

brillen

Met de fusie van Luxottica en Essilor ontstaat een gigantische brillenfabrikant die de hele wereld beter wil laten zien.

Oakley-zonnebrillen, een van de vele merken van Luxottica. Foto Susan Goldman / Bloomberg

De een maakt de monturen, de ander slijpt de glazen. Samen vertegenwoordigen ze een marktwaarde van 46 miljard euro.

Maandagochtend werd bekend dat de Italiaanse brillenfabrikant Luxottica, onder andere eigenaar van Ray-Ban en Sunglass Hut, gaat fuseren met de Franse lenzenmaker Essilor, in Nederland onder meer bekend van Varilux.

Het is een van de grootste grensoverschrijdende fusies ooit in Europa. De nieuwe combinatie zal naar verwachting een omzet maken van meer dan 15 miljard euro, aldus de twee bedrijven in een officiële toelichting. De combinatie heeft 130.000 mensen in dienst.

Bij de fusie is een hoofdrol weggelegd voor de 81-jarige miljardair Leonardo Del Vecchio, oprichter en bestuursvoorzitter van Luxottica. Hij krijgt, via zijn investeringsbedrijf Delfin, eenderde van de aandelen in handen. Del Vecchio zal voorlopig ook het samengesmolten bedrijf gaan leiden. De topman van Essilor, de twintig jaar jongere Hubert Sagnières, wordt zijn plaatsvervanger.

De markt voor brillen en contactlenzen groeit razendsnel. Volgens de krant Financial Times ziet 63 procent van de wereldbevolking, van 7,3 miljard mensen, onvoldoende. Slechts 1,9 miljard heeft daar iets aan kunnen doen, middels een bril, contactlenzen of een laserbehandeling.

Ruim 2,5 miljard mensen, met name in Azië, Afrika en Latijns Amerika, zijn nog niet voorzien. De krant wijst er ook op dat de toenemende kracht van de zon, en het blauwe licht van computers maken dat een zonnebril voor veel mensen steeds meer een noodzaak is geworden. De industrie verwacht tot 2020 een jaarlijkse groei van minstens 2,5 procent.

Del Vecchio trok zich begin deze eeuw terug uit de leiding van Luxottica maar keerde drie jaar geleden terug aan de top en zette in op een fusie met Essilor. Dat verliep aanvankelijk moeilijk omdat het Franse bedrijf zich naar de smaak van de Italiaan te weinig richtte op de consumentenmarkt. Na een reorganisatie zou Essilor nu beter aansluiten op de activiteiten van Luxottica.

Het aandeel Luxottica daalde afgelopen najaar nadat voor de derde keer in korte tijd een bestuurder was opgestapt na een conflict met Del Vecchio. De verwachting is dat met de fusie meteen ook de opvolging van de Italiaan geregeld is. Het aandeel Luxottica sprong maandagmorgen met ruim 6 procent omhoog. Het aandeel Essilor met ruim 10 procent.