Ook sjoemelsoftware bij Fiat-Chrysler, aldus VS

Amerikaanse toezichthouder EPA

Toezichthouder EPA bereidt een aanklacht voor tegen autobouwer Fiat Chrysler wegen dubieuze praktijken met schadelijke uitstoot.

De Amerikaanse toezichthouder EPA heeft autofabrikant Fiat Chrysler donderdag beschuldigd van emissiefraude. Er zou ‘sjoemelsoftware’ zijn aangetroffen in meer dan honderdduizend dieselauto’s om de uitstoot van schadelijke stoffen gunstiger voor te spiegelen.

Volgens EPA gaat het om 104.000 voertuigen, waaronder de van 2014 tot 2016 geproduceerde Jeep Grand Cherokee en de Ram pick-uptrucks met een drieliterdieselmotor. EPA spreekt van „dubieuze praktijken” en bereidt een aanklacht voor tegen de Italiaans-Amerikaanse autobouwer.

Fiat Chrysler-topman Sergio Marchionne ontkent dat zijn bedrijf fraudeert met uitstoot. „We hebben niets illegaals gedaan”, zei hij donderdag. „Er is nooit enige intentie geweest om de emissietests te manipuleren.”

De beschuldigingen van EPA worden gezien als de laatste strenge maatregelen van de toezichthouders, voordat het ambtenarenapparaat van de nieuwe president Trump aantreedt, volgens de Financial Times.

Indien Fiat Chrysler schuldig wordt bevonden, zou het bedrijf een boete tot 4,6 miljard dollar (4,3 miljard euro) kunnen krijgen. Die berekening is gebaseerd op de mogelijke boete van ruim 44.500 dollar per auto.

EPA controleert alle Amerikaanse dieselauto’s op sjoemelsoftware na het Volkswagen-schandaal. Er zijn enkele verschillen tussen die affaire en de zaak-Fiat Chrysler. Het Volkswagen-debacle is vooralsnog veel groter: het gaat om elf miljoen auto’s wereldwijd, waarvan bijna 600.000 dieselauto’s in de VS. Volkswagen heeft al meer dan 20 miljard euro betaald aan onder meer boetes, reparatiekosten en schadevergoedingen.

Fiat Chrysler ontkent en EPA geeft het bedrijf ook nog de gelegenheid om zich te verdedigen. Volkswagen had destijds al schuld bekend voordat de Amerikaanse toezichthouder met concrete aantijgingen kwam.

Ook in Europa is Fiat Chrysler beschuldigd van emissiefraude. In verschillende landen bleek uit tests dat de auto’s na 22 minuten ineens meer gingen uitstoten. Officiële tests op rollerbanken duren 20 minuten.

Het aandeel Fiat Chrysler op de beurs in Milaan is scherp gedaald.