Recensie

Prachtexpositie in meesterwerk architect Aldo van Eyck

In het prachtige Burgerweeshuis werd door de reizende galerie Cityscapes een gevarieerde expositie neergezet.

Rhizome van de nomadische galerie Cityscapes is dubbelgeluk. In de eerste plaats is het is een sterke, afwisselende, spannende expositie met werk van ruim twintig kunstenaars, variërend van keramiek en schilderkunst tot grote architectonische installaties. En in de tweede plaats biedt die ons de kans om voor het eerst in vele vele jaren, het Burgerweeshuis van architect Aldo van Eyck te bezoeken.

Het ‘BWH’ staat namelijk tot eind februari leeg. Cityscapes mocht de uitgestrekte ruimtes gebruiken tot de verbouwing tot kantoor van Bouwfonds Property Development begint, dat ook een deel van zijn bekende kunstcollectie erheen brengt.

In zijn Burgerweeshuis vond Van Eyck het ‘structuralisme’ uit, waarin tal van kleine modules samen de structuur moesten creëren. Het zijn er hier 328 kleine en 8 grote, allemaal bedekt door een koepel. Hij was ook bezeten van het in elkaar laten overlopen van binnen en buiten. Dat was een cadeau voor Kim Wawer, wier werk Domesticated Landscape uit een zacht afgesleten ‘keien’ van aardewerk bestaat. Een deel van de keien staat nu buiten, een deel binnen op afgestreken lijmsporen die aan het geharkte zand van een zentuin doen denken. Een ander sterk stuk is het Stonehenge-achtige bouwsel van Simcha Roodenburg, dat uit ruwe planken bestaat die in elkaar schuiven en elkaar omhoog houden, zonder dat er een spijker of een schroef aan te pas komt.

De glazen bakstenen waarmee architectenbureau MVRDV de gevel van de Chanel-winkel in Amsterdam bedekten, staan hier op een sokkel te glinsteren als de representant van een totaal ander idee over architectuur. Ieder in hun eigen tijd zoeken ze de grenzen op.