Recensie

Verteerd door furie en jaloezie

De Braziliaanse regisseur Aly Muritiba wilde in zijn observerend gefilmde debuut een personage creëren dat ook voor hemzelf een enigma bleef. ●●●

Als politiefotograaf Fernando er na de dood van zijn vrouw achter komt dat zij hem niet trouw was, dan zet zich in de flegmatieke man een furie vast. Niet eentje die raast en tiert. Nee, gevaarlijker: eentje die hem van binnen verteert, waardoor hij voor ons toeschouwers tot op het laatste moment obsessief en onberekenbaar blijft. De Braziliaanse regisseur Aly Muritiba wilde in zijn observerend gefilmde debuut To My Beloved (Para minha amada morta) een personage creëren dat ook voor hemzelf een enigma bleef.

Die raadselachtigheid werkt voor en tegen de film. Fernando is niet per se een sympathieke figuur. Van de ene op de andere dag laat hij zijn zoontje in de steek om achter de minnaar van zijn vrouw aan te gaan, maar we krijgen weinig reden behalve zijn jaloezie .

Interessanter is de visuele vertaling die de film maakt van Fernando’s gemis: zijn eigen werk als fotograaf die misdaadlocaties vastlegt, de foto’s die hij van zijn vrouw vindt, die als het ware haar delict hebben gedocumenteerd, dat zijn allemaal intrigerende beeldende motieven. Ook legt de film een link tussen hoe foto’s een afdruk van het verleden kunnen zijn, maar kleren en beddengoed ook. Dat heeft weer iets heel intiems in een film waar je op andere momenten lastiger toegang toe hebt.