Publieke omroep

VPRO-directeur: meer geld van distributeurs naar tv-makers

Kabelmaatschappijen, internetaanbieders, telecombedrijven en online-mediaconcerns moeten „een veel groter deel van hun inkomsten investeren in de programma’s en de content waarmee ze hun geld verdienen.”

Dat stelde Lennart van der Meulen, directeur van de VPRO, maandag in zijn nieuwjaarstoespraak in Amsterdam.

„Terwijl de kabinetten-Rutte zware bezuinigingen doorvoerden op de publieke omroep verdwijnt geld dat in Nederland verdiend wordt aan media en informatie met bakken naar aandeelhouders over de grens”, stelt Van der Meulen.

„Nederland is een wingewest voor kabelboeren als Ziggo en KPN, sociale media als Facebook, YouTube en Google, commerciële omroepen als RTL en SBS, en Netflix die miljarden verdienen aan andermans content.”

Nu betalen kabelbedrijven aan de publieke omroep jaarlijks een niet bekendgemaakt bedrag voor het doorgeven van onder meer NPO 1, 2 en 3. Die vergoeding moet omhoog, vindt de VPRO-directeur. „Buitenlandse partijen zouden meer geld moeten afdragen aan rechthebbenden en bijdragen aan mediaproducties. „Met als stok achter de deur een bestedingsverplichting voor Nederlands product. In Frankrijk kan dat ook. Politici moeten zich daarvoor hard maken.”

Een nieuw kabinet zou meer moeten investeren in publieke media en een sterke aanwezigheid van „serieuze media-organisaties” online, zei Van der Meulen.

Eerder pleitte Shula Rijxman, de bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), al voor meer budget voor digitale activiteiten van de publieke omroep. Rijxman noemde vorig jaar bij haar aantreden een bedrag van 50 miljoen euro. Staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) wees meer geld voor de publieke omroep in een reactie direct van de hand.

Donderdag houdt de publieke omroep zijn jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst.

    • Jan Benjamin