Elk moment is een eetmoment

Het populaire Proeflokaal Bregje kan bijna alle restauranttrends afvinken. Een sushirol op de menukaart. Een industriële inrichting met donker hout, fotolijstjes aan de muur en een betegelde bar. Een gezellige voornaam (helemaal voor een franchise-concept). Maar vooral: goedkoop eten. Een driegangenmenu bij de hipsterketen met vestigingen van Emmen tot Oisterwijk kost 12,50 euro.

Op de site staat: ‘Waarom zou je zelf nog koken, als je bij Bregje lekker en betaalbaar kunt eten?’

Dat is precies hoe millennials denken, blijkt uit onderzoek van Foodservice Instituut Nederland (FSIN), een kennisclub van de voedingsindustrie, dat deze week werd gepubliceerd. De onderzoekers schrijven dat bijna 30 procent van de millennials (waarvoor ze een ruime definitie van 18 tot 36 jaar aanhouden) minimaal eens per week buiten de deur eet. Tegenover 10 procent van de babyboomers (51 tot 70 jaar).

Als ze ’s avonds buiten de deur eten, doen millennials dat graag goedkoop. Volgens de onderzoekers geven ze gemiddeld 19,42 euro per persoon uit. 37- tot 50-jarigen geven het meest uit per diner (33 euro), gevolgd door babyboomers (30,66 euro) en 71-plussers (29,29 euro).

Ze ontbijten en lunchen ook veel vaker buiten de deur dan andere generaties. Daarmee bedoelen de onderzoekers ‘alles wat de consument ziet als een eetmoment’, licht de woordvoerder toe. Dat kan dus ook snel een croissantje op het station zijn.

De trend is niet alleen grootstedelijk (waar het aanbod het grootst is), maar in heel Nederland zichtbaar, zegt de woordvoerder. Dat maakt millennials volgens de onderzoekers ‘de grootste influencers van foodtrends’.

De grens tussen winkels (‘foodretail’) en restaurants (‘foodservice’) vervaagt en zal alleen nog maar verder vervagen, voorspelt het FSIN. Blurring, noemen ze dat.

Makkelijk en snel eten is overal. Supermarktketen Jumbo ontwikkelde ‘foodmarkten’ (in Veghel, Breda en Amsterdam-Noord) waar maaltijden in de winkel worden bereid en kunnen worden opgegeten. Bij de bakker kun je ook een latte krijgen. Op stations wordt het voedselaanbod steeds uitgebreider en beter. „Treinstations zijn een soort vreetschuren geworden waar af en toe eens een trein vertrekt”, zei diëtist Karin Luiten daarover in het tijdschrift HP/De Tijd.

Fijn en makkelijk dat je voor 10 euro meer keuze dan alleen de snackbar hebt. Maar die hippere goedkope gerechten zijn net zo goed dikmakers – een fotogeniek stapeltje pancakes bevat al snel 500 calorieën. Een hamburger kan authentiek en ambachtelijk zijn, maar dat maakt hem niet gezonder.

Buiten de deur weet je niet wat je precies binnenkrijgt. In de meeste gevallen bevat restaurant-eten meer suiker, zout en vet. De porties zijn vaak groter en je neemt er, als je toch uit eten bent, net iets sneller een glas wijn bij. Veel mensen „staan hulpeloos” tegenover een omgeving die voortdurend dikmakend eten en drinken aan ze opdringt, schreef voedingswetenschapper Martijn Katan eerder in NRC.

Als het over gezondheid gaat, blijken ‘millennials’ hypocriet. Volgens de onderzoekers maken ze zich van alle generaties de meeste zorgen om hun gezondheid, maar tegelijkertijd maken ze weinig bewuste keuzes. Ze vinden de hoeveelheid vet in voeding en of het ‘eerlijk en maatschappelijk verantwoord tot stand is gekomen’ minder belangrijk dan babyboomers dat vinden.

En wie kan er weerstand bieden tegen chocoladetaart als die toch al bij de menuprijs van 12,50 euro is inbegrepen?