We keken in 2016 weer iets minder traditionele tv

Kijkonderzoek

Nederlanders keken in 2016 minder televisie. De finales van het Eurovisie Songfestival en van het EK voetbal trokken de meeste kijkers.

De finale van het Eurovisie Songfestival was met 4,3 miljoen kijkers het best bekeken tv-programma van 2016. foto's geometria

In 2016 hebben Nederlanders opnieuw minder voor de televisie gezeten dan het jaar ervoor. De daling is ongewoon in een jaar waarin een aantal grote sportevenementen werden uitgezonden. 2016 was het jaar van het Europees kampioenschap voetbal – waar Oranje wel ontbrak – en de Olympische Spelen. Door die twee sportevenementen is de daling van het televisiekijken wel minder stevig dan in 2015.

Uit de cijfers die de Stichting Kijkonderzoek zaterdag publiceerde, blijkt dat de Nederlander vorig jaar gemiddeld drie uur en drie minuten per dag voor de tv zat. In 2015 was dat nog zeven minuten langer, een daling van 3,7 procent.

De afname heeft volgens Kijkonderzoek onder meer te maken met een trend die de laatste jaren steeds sterker is: Nederlanders kijken vaker video-on-demand-diensten als NPO Gemist, RTL XL, Netflix en YouTube.

Bovendien consumeren ze tv-programma’s en ander videomateriaal vaker via verschillende apparaten, zoals hun mobiele telefoon of laptop. Tekenend is dat het percentage ‘uitgesteld kijken’ binnen zes dagen na de dag van de uitzending steeg van 6,1 procent (2015) naar 6,9 procent van de totale kijktijd.

Meest bekeken tv-programma

De Stichting Kijkonderzoek maakte ook bekend naar welk programma in 2016 het meest is gekeken. Dat was de finale van het Eurovisie Songfestival op 14 mei. Bijna 4,3 miljoen Nederlanders zagen toen hoe de Oekraïense zangeres Jamala de zangwedstrijd won.

Een andere grote finale van 2016 staat op de tweede plaats in de top-25 van populairste programma’s: de eindstrijd tussen Portugal en Frankrijk op het EK voetbal wist 4,23 miljoen mensen te trekken. Op de derde plek staat de halve finale tussen Frankrijk en Duitsland met 3,7 miljoen kijkers.

In de top-25 staan twaalf sportprogramma’s. Alle uitzendingen in zowel de top-25 mét sport als de top-25 zonder sport zijn overigens Nederlandse producties.

De Wie Is De Mol?-uitzending van 20 februari is het meest uitgesteld bekeken programma van 2016, met 1,1 miljoen kijkers die het binnen zes dagen na de uitzenddag zagen. Nederlandse dramaseries, zoals Flikken Maastricht, Flikken Rotterdam en Divorce komen relatief vaak voor in de top-25 van uitgesteld gekeken programma’s.

Stijgend marktaandeel NPO

Door de grote sportevenementen, die op de publieke zenders waren te zien, steeg het marktaandeel van de publieke omroep van 34,1 procent naar 35,1 procent. Het aandeel van de RTL-zenders daalde van 29,2 naar 28,6 procent. SBS steeg voor het tweede jaar achtereen, van 18,4 naar 18,5 procent.

NPO 1 was vorig jaar de populairste televisiezender van Nederland. Het eerste publieke net had een marktaandeel van 21,9 procent (onder kijkers van 6 jaar en ouder, gedurende de gehele dag). In de top-25 van best bekeken programma’s staan maar liefst 22 programma’s van NPO 1.

De overige drie programma’s in de top-25 waren van RTL 4, dat een marktaandeel van 14,5 procent had. SBS 6 had een aandeel van 7,8 procent. De commerciële zenders rekenen overigens met een ander marktaandeel: zij kijken alleen naar de commercieel interessantste doelgroepen tussen 20 en 49 jaar (RTL) en 20 en 54 jaar (SBS).