Zelfs tussen de glimmende nieuwe auto’s domineert Trump het gesprek

Detroit autoshow

De belangrijkste autoshow ter wereld is geopend in Detroit. Zoals altijd tonen automakers er hun laatste ontwerpen. Dit jaar breken ze ook hun hoofd over aanstaand president Donald Trump.

De elektrische Volkswagenbus ID Buzz wordt gepresenteerd tijdens de North American International Auto Show (NAIAS), in Detroit. Foto TANNEN MAURY / EPA

„Het gebeurt eindelijk”, twitterde de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump maandag trots.

Trump verwees naar de aankondiging van Fiat Chrysler zondag om 1 miljard dollar te investeren in fabrieken in Ohio en Michigan, goed voor 2.000 nieuwe banen.

Hij verwees naar Ford dat vorige week aankondigde het plan voor de bouw vaneen fabriek van 1,6 miljard dollar in Mexico in te ruilen voor een investering van 700 miljoen dollar in een fabriek in Mexico.

Maar bovenal verwees Donald Trump naar zichzelf. Tijdens de campagne haalde hij hard uit naar autofabrikanten die productie en dus werkgelegenheid naar Mexico hadden verplaatst. Hij voerde hevig campagne in staten als Ohio en Michigan waar arbeiders de dupe werden van die ontwikkeling. En onder de slogan ‘Make America great again!’, beloofde hij beterschap.

Dat zijn uithalen naar autofabrikanten geen campagneretoriek was – zoals bijvoorbeeld het zinspelen op Hillary Clintons gevangenneming – maakte Trump na zijn verkiezing duidelijk. Via Twitter ging hij los op meerdere autofabrikanten met productie(plannen) in Mexico.

Vrijdag nog moest Toyota het ontgelden. „NO WAY!” twitterde de aanstaande president in reactie op plannen van de Japanse autofabrikant een nieuwe fabriek in Mexico te bouwen met auto’s voor de Amerikaanse markt.

Grootste automarkt ter wereld

Deze week is de wereldwijde auto-industrie bijeen in Detroit voor de jaarlijkse Auto Show. Dat betekent doorgaans veel aantrekkelijke vrouwen die glimmende nieuwe auto’s onthullen. Maar nu draait het vooral om het nakende aantreden van Trump.

Met een omzet van omgerekend 540 miljard euro is de VS de grootste automarkt ter wereld. Enerzijds zijn de fabrikanten blij met mogelijke belastingvoordelen en aanpassingen van emmissieregels die Trump in het vooruitzicht heeft gesteld.

Maar Trump stelt de automakers ook voor nogal wat problemen. Of hij zijn dreigementen over het opleggen van importheffingen straks ook nakomt, is namelijk onzeker. Bedrijven en hun aandeelhouders houden niet van onzekerheid.

Tekst loopt door onder de slideshow.

Daar komt bij dat de automobielindustrie is geglobaliseerd en ingericht op het principe dat auto’s en auto-onderdelen relatief makkelijk de grenzen over kunnen stromen. Daar volledig vanaf stappen is voor fabrikanten bijzonder ingewikkeld. Maar zeg nooit nooit „Het is mogelijk dat we ons uit de productie van auto’s in Mexico moeten terugtrekken, als de regering Trump invoerrechten heft die te hoog zijn”, aldus Fiat Chrysler-topman Sergio Marchionne in Detroit.

Automakers zoals Fiat Chrysler en Ford lijken nu voor de strategie te kiezen om Trump gunstig te stemmen en hem enkele symbolische overwinningen te gunnen – al reppen ze daar met geen woord over.

Er kan echter geen misverstand bestaan over hoe Trump de fabrieksaankondigingen duidt. Hij claimt ze als overwinning en het inlossen van de campagnebelofte. En dan kan er bij Trump ook best een Twitter-bedankje af. „Thank you Ford & Fiat C!”