Lang (her)Leve LP

Bij de populaire modeketen Urban Outfitters kun je terecht voor rafelige spijkerbroeken, fluwelen coltruien en Calvin Klein-ondergoed. En voor vinyl. Oud en nieuw vinyl, van Miles Davis’ jazz tot de elektronica van Nicolas Jaar. De plastic platen genieten zo’n populariteit dat de omzet van fysieke platen in Nederland het afgelopen jaar met ruim 2 procent steeg. Die trend was ook aanleiding voor het Britse Anthem Publishing, uitgever van eet- en muziekbladen, om Long Live Vinyl te lanceren. In dit tijdschrift op plaatformaat beoordelen de redacteuren – die allemaal een stuk ouder en kaler zijn dan hun „cover model / token hipster” – de platenzaken van Brighton, de nieuwste platenspelers, koptelefoons en natuurlijk platen (nieuw en heruitgebracht). Met drie pagina’s ‘Hoe maak je je platen schoon?’ en een handleiding hoe je een goede David Bowie-collectie aanlegt, richt Long Live Vinyl zich duidelijk niet op de niche van de luisteraars die de opkomst van de compact disc meemaakten (en daarmee het dal voor vinyl), maar eerder op de kinderen-van (vandaar de vieze platen waarschijnlijk). Aangezien het eerste nummer rond de jaarwisseling is verschenen, zijn er ook 8 pagina’s over Prince-verzamelwoede – iets met de doden en de hitlijsten. Het mooiste stuk is het interview met kunstenaar Roger Dean, die buitenaardse landschappen en beesten voor de platenhoezen van Asia en Yes ontwierp. Maar in een tweede nummer van Long Live Vinyl zou zo’n dergelijk interview herhalend voelen. Misschien is één plaat van de Long Live Vinyl-band wel genoeg.