‘Hetzelfde als Samsung, maar dan anderhalf keer zo duur’

Michael Kloosterhuis (24) is student en heeft een Samsung Galaxy Neo S5.

‘In mijn zak zit altijd een Samsung, eigenlijk sinds ik een smartphone heb. Mijn weerstand tegen Apple is meer principieel dan dat ik technische bezwaren heb. Wat Apple doet is innovativiteit uitstralen en een bepaalde exclusiviteit naar zich toetrekken. Maar zo origineel is het bedrijf niet. Bij de ontwikkeling van de Macintosh heeft het bedrijf zwaar geleund op wat Microsoft al had uitgevonden. De iPad is ook geen eigen idee van Apple. Microsoft kwam in 2001 – bijna tien jaar eerder – al met een vergelijkbare touchpad.

„Steve Jobs is een marketinggenie, mede door mijn studie small business en retail management leer ik dat soort trucs doorzien. Door de hoge prijzen en het herkenbare ontwerp straalt Apple een bepaalde exclusiviteit uit. Zo van: die daar heeft spullen van Apple, dus hij heeft geld. Die hogere sociale status nastreven en inspelen op het groepsgevoel, dat doen ze geniaal. Wie goed kijkt ziet dat Apple eigenlijk helemaal niet meer aanbiedt dan concurrenten als Samsung, maar ze vragen wel anderhalf keer zoveel.

„Android heeft veel voordelen. Zo draaien veel nieuwe technologieën er vaak eerst. Virtual reality was bijvoorbeeld eerst op Android toegankelijk. Wat ik ook fijn vind is dat fabrikanten aan de klant denken, in plaats van aan het merk. Door de universele oplader voor Androidtoestellen bijvoorbeeld. In tegenstelling tot Apple, dat om de haverklap met nieuwe opladers komt en de koptelefoonaanlsluiting doodleuk verwijdert.”