Auto-industrie

Trump waarschuwt nu ook Japanse autoproducenten met fabrieken in Mexico

Na General Motors en Ford richt de aankomende Amerikaanse president Donald Trump zijn pijlen nu ook op Japanse autofabrikanten met fabrieken in Mexico. Vrijdag was Toyota aan de beurt. Trump dreigde met een „hoge invoerbelasting” als het concern het in zijn hoofd zou halen in Mexico geassembleerde auto’s naar de VS te exporteren.

Eerder nam Trump General Motors onder vuur. Dat Amerika’s grootste autoproducent auto’s in Mexico maakt, kost Amerikaanse banen, aldus Trump. Ford besloot afgelopen week de bouw van een nieuwe fabriek in Mexico af te blazen en in plaats daarvan een bestaande fabriek in Michigan uit te breiden.

Hoewel Toyota de grootste autoproducent ter wereld is, zou de op één na grootste Japanse autofabrikant, Nissan, nog veel harder geraakt worden door importheffingen. Nissan zit al vijftig jaar in Mexico en produceert daar 800.000 auto’s per jaar. De helft daarvan gaat naar de VS. Toyota, en Mazda, maken veel minder auto’s in Mexico.

In Mexico geproduceerde auto’s vormen een kwart van de omzet van Nissan in de VS. Voor Mazda is dat circa 30 procent, voor Toyota minder dan 10 procent. De drie Japanse automerken produceren samen zo’n 1,4 miljoen auto’s per jaar in Mexico en zijn daarmee goed voor 40 procent van de Mexicaanse autoproductie. Er liggen plannen om de productie uit te breiden tot 1,9 miljoen tegen 2019.

De drie Japanse concerns produceren samen zo’n 4 miljoen auto’s per jaar in de Verenigde Staten – voor alledrie hun grootste afzetmarkt.

Trump heeft gezegd dat hij Nafta, het handelsverdrag met Mexico en Canada, wil aanpassen, zodat hij een importheffing van 35 procent op in Mexico geproduceerde auto’s kan invoeren.

Geen van de Japanse automerken zegt plannen te hebben zijn productie in Mexico te verlagen. De uitbreidingsplannen voor de Mexicaanse fabrieken zouden ook geen banenverlies veroorzaken in hun Amerikaanse filialen. (Reuters)

    • Jochen van Barschot