Mama Taxi rijdt klanten rond in luxe Tesla’s

Na jaren van werken bij een grote bank startte Zizi Fernandes (34) begin 2016 haar eigen taxibedrijf, inclusief maatschappelijk oogmerk. Het rood-oranje logo van Mama Taxi, zoals de onderneming heet, prijkt inmiddels op drie geleasede Tesla’s Model S. Luxebakken, met achter het stuur louter vrouwen zonder startkwalificatie. Ze zijn speciaal opgeleid tot privéchauffeur.

Standplaats van de elektrische bolides is de Schouwburgpleingarage. Het kantoor van Mama Taxi bevindt zich op een steenworp afstand, in het Cambridge Innovation Center. Omdat veiligheid van de ‘mama’s’ voorop staat, kom je de auto’s niet op de reguliere taxistandplaatsen tegen. 24 uur van tevoren reserveren is een must.

Aan Fernandes’ grootmoeder, woonachtig in Guinee-Bissau, dankt de onderneming zijn naam. Taxi’s in het West-Afrikaanse land zijn doorgaans overvol en vies. Vandaar dat de 89-jarige nog altijd te voet naar de markt gaat. „Ze is haar eigen taxi. Snel, veilig en betrouwbaar”, aldus de onderneemster, die zelf op zevenjarige leeftijd naar Nederland kwam. Oma’s standvastigheid leverde haar de bijnaam Mama Taxi op.

Tot dusver volbrachten acht chauffeuses de interne opleiding. Nog eens zeven staan op het punt bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen hun chauffeursexamen af te leggen. Het zijn vrouwen van Iraanse, Marokkaanse en Surinaamse komaf. Jarenlang vertoefden ze in de bijstand. Via via komen ze bij Fernandes terecht. Mama Taxi is, als ze willen, een springplank naar werk.

Lakmoesproef waren de MTV European Music Awards die afgelopen november werden gehouden in Ahoy. De ‘mama’s’ verzorgden rondom de uitreiking het vip-vervoer voor organisator Viacom. „Een week lang Schiphol-ritten, directieleden vervoeren en popsterren bij hun hotel oppikken.”

Behalve Fernandes zelf investeert een vermogende dame „uit de filantropische hoek” in de startende onderneming. Om te kunnen groeien, moet de omzet omhoog, weet Fernandes. De oprichtster zoekt dan ook naar nieuwe investeerders. „Geen snelle jongens. Ze moeten het maatschappelijk effect willen zien.”