Recensie

Hoe ben je bijzonder?

Iedereen leest

En toen zat ik opeens met een pluk haar van mijn jongste kind in handen. Hij had net het hoofdstuk ‘krachtpatser’ gelezen uit Mindf*ck waarin wordt uitgelegd hoe je kan bereiken dat niemand je hand van zijn hoofd kan tillen. Terwijl hij voor me stond met zijn hand plat op zijn hoofd zei hij met ‘lage en rustige stem’ (conform de instructies): „Probeer mijn hand maar op te tillen.” Binnen twee seconden had ik niet alleen zijn hand van zijn hoofd afgerukt, maar ook een kenmerkende krul afgenomen.

„Gek is dat”, mompelde hij. „De meeste trucs werken goed en zijn superleuk. Deze vind ik wat minder.” Wie denkt dat dit boek – al zes weken in de top 10 van de CPNB-lijst (deze week direct achter het nog gewelddadiger Judas maar nog vóór tovenaarsleerling Harry Potter) – alleen voor kinderen is, heeft het mis.

Het boek, naar het gelijknamige tv-programma, is een hit onder jong én oud. Auteurs Victor Mids en Oscar Verpoort waren al bij DWDD geweest om over hun experimenten te vertellen en Matthijs van Nieuwkerk was de eerste gast op wie hersenexperimenten en goocheltrucs werden toegepast. Na afloop kregen ze een tien met een griffel en een zoen van de meesterpresentator.

Mindf*ck is illusie-experimenteren voor grappenmakers. Dat begint al met de cover, waarop een knalrode sticker staat met de tekst ‘Boek van de maand’, en wat kleiner daaronder ‘zie blz. 119’. Was dit boek uitgekozen door het panel van DWDD? Wie bladzijde 119 daadwerkelijk opslaat, leest hoe je jezelf als bijzonder kan presenteren. Het werkt ook op dating-sites. Voor vrouwen: kies een foto waarop je pupillen iets groter zijn; dat wordt aantrekkelijk gevonden. Voor de man: kijk niet met een grijns de camera in maar staar met vernauwde blik in de verte. Vrouwen hebben met grote pupillen een opwindende blik, mannen met siepoogjes en de blik schuin opzij heten mysterieus (zou ik de Lezeres des Vaderlands zijn dan zou ik dit plaatsen in de categorie ‘gekkigheid’). Wat ook kan is een hartje om je hoofd plaatsen met de tekst: ‘Hot match of the day’. Dat maakt je populairder. Hetzelfde geldt dus voor een boek met een rode sticker ‘Boek van de maand’. We tuinen er met z’n allen in, we weten het. Ondertussen is mijn zoon getroost omdat hij het boek mag hebben.