‘Een onbewoonbare stad voor de Amsterdammers. HELP!’

Lezersbrief

Een stad vraagt om stedenbouwkundige ingrepen, maar zo rigoureus als in Rotterdam hoeft het ook weer niet, vindt Dorine de Vos.

Tot twee keer toe wordt er in de Rotterdam-bijlage ‘Verse Coolsingel’ (NRC, 30 december) geschreven dat de oude Bijenkorf van Rotterdam – ontwerp Willem Marinus Dudok – in de oorlog is gebombardeerd. Citaat: „Nadat het oude warenhuis aan de Blaak was gebombardeerd, ontwierp de Amerikaans-Hongaarse architect Marcel Breuer een nieuw pand aan de Coolsingel.” Dat moet mei 1940 zijn geweest.

Nou ben ik van 1948, en ging toch zeer twijfelen aan mijn herinneringsvermogen. Ik heb de oude Bijenkorf toch mee gemaakt. Ik zie hem toch echt voor me. Dat prachtige gebouw met het torentje van licht. Ik ben het op gaan zoeken. Het achterste gedeelte was bij het bombardement geraakt. De oude Bijenkorf werd al in de oorlog weer hersteld en al in de oorlog weer in gebruik genomen als warenhuis. In 1956 werd de nieuwe Bijenkorf geopend. Architect: Marcel Breuer. Het jaar erop, in 1957, voltooide de gemeente zelf het bombardement. De oude Bijenkorf moest plaats maken voor ‘de Stalin Allee’. Wat was het gebouw van Dudok een prachtig Maritiem Museum geweest!

Natuurlijk vraagt een stad om stedenbouwkundige ingrepen, maar zo rigoureus als Rotterdam het heeft aangepakt, hoeft denk ik ook weer niet. Een mens moet zich aan het eind van zijn leven, ondanks vernieuwingen, toch in de stad van zijn kindertijd kunnen herkennen? Daar helpen ingrepen, zoals het afbreken van het oude Blaakstation, de viaducten over de markt (Oh, wat een gemiste kans! Alle grote steden van de wereld leggen prachtige parken aan op de oude viaducten: NEE vlug afbreken, snel!) niet. En vooral een lollig ontwerp ervoor terugbouwen!

Hoe fijn het ook is dat je nu vanuit de stad eindelijk het Centraal Station prachtig kan benaderen, is het toch wel ‘EEN TRAAN LATEN’. Waarom niet de zeer geliefde mooie voorkant van Sybold van Ravesteyn hergebruikt? Waarom die punt? Het enge scheve gebouwtje van fietsenstalling dekt het Rotterdamse icoon van de wederopbouw, Het Groot Handel Gebouw geheel af.

Iconen bouwen in een stad? Markthal, Depotgebouw, winkelgebouw Forum. Wie zit erop te wachten? Ik ben het erg eens met de opmerkingen van Anke Griffoen over de plannen van de Coolsingel. Laten we een raad van wijze mannen en vrouwen oprichten die mee praten en beslissen over deze belangrijk ingrepen in de stad. Laten we Amsterdam niet achterna gaan.

Een onbewoonbare stad voor de Amsterdammers. HELP!

Inwoner Rotterdam