9. Bouwprojecten

Verkeersinfarct dreigt in het centrum, maar een noodplan ontbreekt nog

Een reeks grote bouwprojecten start in 2017 waardoor Rotterdam andermaal ‘positief op de kaart gezet’ moet worden. Maar dat is niet alleen maar goed nieuws. De verbouwing van de Coolsingel begint in het voorjaar. Dat betekent dat er rijbanen gesloten worden. „Het verkeer dat daar nu door heen rijdt, waaiert uit over de hele stad”, zegt voorzitter Suardus Ebbinge (D66) van gebiedscommissie Rotterdam Centrum. Het gaat om duizenden auto’s die een andere route moeten kiezen om van noord naar zuid en van oost naar west te komen, en vice versa. „Daardoor kunnen straten elders dichtslibben.”

Zogeheten verkeersmariniers houden de hele dag in de gaten waar opstoppingen ontstaan om het verkeer om te leiden als dat nodig is. Maar of dat voldoende is, is de vraag. Op dit moment ligt de Rochussenstraat open, een andere drukke verkeersader in het centrum. Openbaar vervoerbedrijf RET is daar bezig met het graven van een tunnel voor een extra uitgang voor metrohalte Dijkzigt vlak voor de ingang van de Hogeschool Rotterdam. Probleem is dat de werklui zijn gestuit op achtergebleven damwanden uit de tijd van de aanleg van de metrotunnel. „Dat zijn hele grote brokstukken, die moeten ze eerst opruimen”, zegt Ebbinge van de gebiedscommissie.

Daarnaast komen er stoplichten op de Rochussenstraat en wordt het kruispunt met de Zimmermanweg naast de nieuwe metrohalte opnieuw ingericht.

Risico is dat de werkzaamheden op de Rochussenstraat door de extra graafwerkzaamheden langer duren dan gepland waardoor deze straat nog langer afgesloten blijft voor autoverkeer. „Als ze niet voor de zomer klaar zijn voorzie ik echt een probleem, want dan begint de renovatie van de Maastunnel. Die gaat dan ook dicht.” Wachten met de renovatie is geen optie. „Want die is ook hard nodig.

Een noodplan voor als al het verkeer vastloopt, is er nog niet volgens Ebbinge. „Maar daar gaan we zeker over in gesprek als dat nodig is.”

Een ander groot project dat in 2017 start is de bouw van het Collectiegebouw naast museum Boijmans in Museumpark. Dat ligt pal achter de Rochussenstraat. „Het kan ook een probleem voor het bouwverkeer worden als die straat te lang afgesloten blijft.” Afgelopen jaar bleek dat het verkeer in straten rondom de Rochussenstraat continu vaststond, zoals op de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. „Dan kun je je wel voorstellen wat er gebeurt als de Coolsingel, de Rochussenstraat en de Maastunnel tegelijk dicht zijn. Ik houd mijn hart vast”, aldus Ebbinge.