6. Old timers

Zestien rechtszaken tegen de milieuzone

De grote vraag van 2017 is of de milieuzone die Rotterdam vorig jaar invoerde stand houdt. Inmiddels staan er 16 rechtszaken op de rol, volgens Frank Hensen van Stichting Rotterdamse Klassiekers. Samen met andere bezitters van auto’s die niet meer rond mogen rijden op de noordelijke oever van de stad, procederen ze dit voorjaar tegen het verkeersbesluit van wethouder Pex Langenberg (D66, Verkeer). „Ik vind het niet eerlijk, ik heb een Eend uit 1984 en een Citroen CX uit 1986. Die zijn te oude volgens de gemeente. Terwijl een oldtimer van 1976 of eerder wel toegestaan is.”

De belangrijkste reden om te procederen is volgens Hensen dat er sprake is van willekeur. „De gemeente geeft zelf toe dat ze niet kan meten wat de uitstoot van de auto’s is. Dus hebben ze besloten om bepaalde auto’s vanaf een bepaald bouwjaar te weren. Dat slaat nergens op. Stel ik heb een oude auto waarmee ik een paar keer per jaar rondrijdt, en mijn buurman heeft een nieuwe waarmee hij elke dag een paar uur door de stad rijdt. Wie stoot er dan meer roet uit?” Als de boze oude auto-bezitters de zaak tegen de gemeente winnen, heeft dat gevolgen voor bezitters van oude auto’s in andere steden zoals Amsterdam en Utrecht waar ook een milieuzone ingevoerd is, volgens Hensen.

„In heel Nederland volgen 300.000 old timer-liefhebbers het verloop van de rechtszaken met argusogen. Als we verliezen betekent dat gemeentes de zone overal kunnen invoeren.”