‘Ik geef het publiek chaos’

De Amerikaan Ron Gallo is een rockster in de dop. Zijn tweede album ‘Heavy Meta’ heeft het allemaal: sterke songs, indringende teksten, vlammend gitaarspel.

Het eerste briljante rockalbum van 2017 dient zich aan. Op 2 februari verschijnt Heavy Meta van Ron Gallo, voorafgegaan door de singles ‘Young Lady, You’re Scaring Me’ en ‘Please Yourself’. Het tweede album van de Amerikaanse zanger, gitarist en bandleider heeft het allemaal: sterke songs, indringende teksten, vlammend gitaarspel en een kale, rauwe garagerocksound. Gallo is een rockster in de dop, met zijn dylaneske kapsel en zang die alle kanten uit schiet, van berustend tot hysterisch en van uitbundig galmend tot ingetogen melodieus.

Videoclip van ‘Young Lady, You’re Scaring Me’. Lees verder na de video.

Heavy Meta is een ironisch woordgrapje dat verwijst naar heavy metal, een muziekstijl die hij nadrukkelijk níét speelt. Bovenal drukt hij ermee uit dat hij stof tot nadenken wil geven met zijn songs, zegt Ron Gallo aan de telefoon in Philadelphia, de stad waar hij acht jaar geleden zijn eerste band Toy Soldiers begon. „Popmuziek is net als alle andere relevante kunst een reflectie van de tijd waarin ze gemaakt wordt. We leven in verwarrende tijden en daarom klinkt mijn muziek rumoeriger dan ooit. Juist nu is het belangrijk dat mensen voor zichzelf denken. Als ze naar mijn concerten komen, geef ik ze opwinding en georganiseerde chaos.”

Zijn eerste soloalbum Ronny uit 2014 klonk braver. Harry Nilsson was toen zijn rolmodel; nu is er de invloed van Iggy & The Stooges en Minor Threat. „Punkrock is een belangrijke bron van inspiratie, maar dat zal mij en mijn bandleden er niet van weerhouden om naar Dean Martin of Tina Turner te luisteren. Hier in Philadelphia is er een bloeiende muziekscene met bands als Dr. Dog, The Districts en The Hop Along, die geen van alle in een simpel hokje te vangen zijn. Zelf pendel ik de laatste jaren tussen Philly en Nashville, waar tegenwoordig ook een bloeiende voedingsbodem voor alternatieve rockbands bestaat. Het cliché is dat Nashville nog steeds het hoofdkwartier van oubollige countrymuziek is, maar ook in andere genres vind je er de beste muzikanten.”

Compact powertrio

Met bassist Joe Bisirri en drummer Dylan Sevey vormt Gallo een compact powertrio. Met al hun apparatuur passen ze ruim in de kastanjekleurige SUV waarmee ze door Amerika toeren. Eenvoud is een belangrijk streven bij al zijn artistieke uitingen, zegt Gallo. „In mijn teksten heb ik de neiging om breedvoerig te zijn, maar de muziek dwingt me om het beknopt te houden. Met alleen gitaar, bas en drums ben je genoodzaakt om franje weg te laten en alle pijlen te richten op de impact van een pakkend refrein of een betekenisvolle tekst. Een technisch volmaakt gitarist ben ik allerminst; sommige van mijn gitaarsolo’s klinken als een treinongeluk.” De videoclips van ‘Young Lady, You’re Scaring Me’ en ‘Please Yourself’ werden beide gefilmd in één ononderbroken camerabeweging. De laatste op straat in Nashville waar Gallo’s band spelend op een open vrachtwagen een tijdlang het verkeer ophield.

Bekijk de videoclip van ‘Please Yourself’

In zijn songs pakt Ron Gallo de zaken aan die hem bezighouden in het dagelijks leven. ‘Why Do You Have Kids?’ werd ingegeven door iets wat hij zag op straat: een moeder die de as van haar sigaret gedachteloos over de wandelwagen van haar peuter liet vallen. „Het was misschien niet expres, maar hoe kun je zo omgaan met het leven van een kind voor wie je de verantwoordelijkheid op je hebt genomen?”

In ‘All the Punks are Domesticated’ hekelt hij de eenvormigheid van de populaire cultuur. ‘All the freaks have gone to bed’, zingt hij, ‘all of our expression is uniform.’ Hij heeft het zien gebeuren: „Jongens met wie ik vroeger in bands zat, zijn nu getemd en hebben gekozen voor een kantoorbaan, een vrouw en een huis. Dat is hun goed recht, maar ik merk aan hen dat het vuur uit hun ogen is verdwenen. Ik heb de dwingende afspraak met mezelf dat ik muziek blijf maken zolang het heilige vuur er is. Hopelijk gaat het nooit meer uit.”

Het nummer ‘Black Market Eyes’ vertegenwoordigt de duistere kant van zijn muziek, als hij zingt over ‘a past I can’t get past’ en ‘a darkness I can’t understand’. Songteksten helpen hem om nare gebeurtenissen uit zijn persoonlijk leven te verwerken. „In het ideale geval houdt zo’n tekst de luisteraars een spiegel voor en kunnen ze zich identificeren met de problemen die ik heb overwonnen. Ik geloof in het oude cliché dat ongelukkige ervaringen en mislukkingen in de liefde een goudmijn zijn voor een songschrijver. Als bijna-dertiger heb ik de meeste jeugdtrauma’s achter me gelaten en kan ik me richten op datgene wat ik het liefste doe: muziek maken.”

Voor Ron Gallo breken er boeiende tijden aan. In maart speelt hij op het showcasefestival South By Southwest en later dit jaar komt hij voor het eerst naar Europa. Op de achtergrond speelt dat de nummers van Heavy Meta geschreven werden vóór de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten en dat de wereld er binnenkort heel anders uit zal zien. „Ik bemoei me niet direct met politiek”, zegt Gallo, „maar ik vertrouw erop dat deze omwenteling niet alleen negatieve gevolgen zal hebben. Jonge mensen zullen gedwongen worden om ernstig na te denken waar ze voor staan. Ben je tolerant of heb je het niet zo hoog op met anderen? In de muziek, en zeker in de alternatieve rock zal het spannende ontwikkelingen opleveren. Niemand kan zich meer verschuilen achter apathie of desinteresse in maatschappelijke ontwikkelingen.”

Heavy Meta verschijnt 2 februari.